Metode tradiţionale de vopsit ouă

Metode naturale de vopsit ouăle
Am mai postat o metodă aici.
Aceste sunt câteva metode NATURALE (le ştiu eu de la mama) pe care le foloseau bunicii noştri, pentru a vopsi ouăle de Paşte/Înălţare. Cu "model" sau fără.

Prima metodă
Foloseau coji de ceapă roşie sau/şi galbenă. Bunicile se apucau să strângă toate cojile de ceapă cu luni înainte. Le conservau undeva la rece şi când trebuiau să vopsească ouăle le scoteau. Puneau un ceaun pe foc, 5 litri de apă, 2 linguri sare grunjoasă, cât mai multe coji de ceapă (cel mai mult colorează cojile de ceapă roşie, natural, Nu?!). Lăsau cojile înăuntru şi fierbeau ouăle în acel mixt vreme de 10-15 min. (Timpul se cronometrează pupă ce au început să fiarbă). Se scoteau şi se ştergeau imediat cu o bucată de slănină. Aşa le făceam eu când eram mică. Erau SUPER!!! Se pare că mama a cam uitat metoda asta, s-a modernizat şi mie nu-mi place. Sunt tradiţionalistă. Ah... te-ntrebi cumva dacă nu au gust de ceapă ouăle? NU, nu au. Îmi amintesc perfect. 

A doua metodă
Cu sfeclă roşie. O spălau foarte bine, o puneau la fiert circa10 minute, adăugau sare grunjoasă şi apoi veneau puse oăule. Ca mai sus, se lăsa sfecla în ceaun sau se scotea. Mai sigur este să rămână acolo. Se scoteau şi se ştergeau cu slănină. Imediat, altfel nu prindeau luciu.

A treia metodă pe care am probabt-o (dar nu prea am fost mulţumită) este cu mentă proaspătă.
Evident ar trebui să iasă verzi dar mie mi-ai ieşit un verde urâcios, maroniu parcă. Poate nu am folosit destulă mentă sau poate menta (mă refer la ramuri noi, proaspete) nu trebuie fiartă dar lăsată la macerat şi apoi ouăle se lasă câteva zeci de minute să prindă culoare.
Eu am pus o groază de rămurele proaspete (20-30) la circa 2 litri de apă. Am pus ceaunul pe foc, am adăugat ouăle, sare, şi le-am fiert împreună cu menta. Nu am poză să postez, dar nu am fost mulţumită. Poţi încerca, dacă eşti curios.

A patra metodă ar fi cu urzici, procedeul ca mai sus. Dar... hmm, la fel. Tu încearcă, dacă vrei. De curiozitate, cu puţine ouă.

Acum îmi vin în minte doar astea patru. Dacă-mi amintesc altele, te voi anunţa.

Ps. Ca să faci model citeşte acest articol: Ouă cu floricele

Trimiteți un comentariu

3 Comentarii

  1. Frumoasele noastre oua. Pestritate, cu frunze de primavara tiparite pe coaja, vopsite cu foi de ceapa, cu sfecla, cu tot ce gasim in natura. Si natura e asa darnica cu noi! Aici in coltul asta de lume pe care il iubesc cu tot sufletul, pana la lacrimi. Il iubesc si-l socotesc cel mai frumos. Eu n-am colindat in lume, or fi si alte locuri la fel, dar tara mea e cea mai frumoasa pentru ca aici m-am nascut, aici am stramosii, si fiecare petec de pamant e sfintit de dragostea celor ce l-au locuit.Asa ca iubesc si ouale noaste condeiate. Cine oare mai are un muzeu al oului incondeiat? Cine mai da atata atentie oului de Pasti, sa-l gateasca cu margele si cu culori nemuritoare ? Oul, simbol al invierii si al perpetuarii vietii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Drag (dragă?) Anonim. Mai întâi de toate te rog să mă ierți că nu am răspuns mai degrabă la acest comentariu. Nu stiu cum, dar mi-a scăpat. Ce frumos, ce frumos vorbești despre țara noastră și tradițiile ei minunate. Mi s-au umezit ochii și-ți mulțumesc din suflet pentru că-mi demonstrezi că românii încă mai apreciază obiceiurile noastre străvechi. Public 2 cărți chiar zilele acestea intitulate: Rețetele Bunicii - Rețete de Odinioară. Sunt rețete transmise din generație în generație. Dacă te-ai înscris la scrisoare, vei primi un extras. Dacă nu, poate îl iei de pe blog când îl public. Mulțumesc din nou și s-auzim numai de bine.
      Mai multe rețete străvechi găsești și aici: https://retetestravechi.blogspot.com

      Ștergere
  2. Drag (dragă?) Anonim. Mai întâi de toate te rog să mă ierți că nu am răspuns mai degrabă la acest comentariu. Nu stiu cum, dar mi-a scăpat. Ce frumos, ce frumos vorbești despre țara noastră și tradițiile ei minunate. Mi s-au umezit ochii și-ți mulțumesc din suflet pentru că-mi demonstrezi că românii încă mai apreciază obiceiurile noastre străvechi. Public 2 cărți chiar zilele acestea intitulate: Rețetele Bunicii - Rețete de Odinioară. Sunt rețete transmise din generație în generație. Dacă te-ai înscris la scrisoare, vei primi un extras. Dacă nu, poate îl iei de pe blog când îl public. Mulțumesc din nou și s-auzim numai de bine.
    Mai multe rețete străvechi găsești și aici: https://retetestravechi.blogspot.com

    RăspundețiȘtergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.