Dulce cu caramel și gem

Din seria „dulciuri ale copilăriei anilor 80”.

N-am mai postat de mult o rețetă dulce. E că nu prea mai fac... încep să prind proporții. :D
Inspirată la „Albă ca zăpada” este, bineînțeles, o prăjitură cu foi + cremă caramel și gem. Destul de simplu de făcut. Genuină. Dar am vrut să fie un dulce la farfurie, și nu pe un platou. Deci are ceva schimbări.
Deosebit de fragedă și de mare efect. Hmmm... deliciosă!

Grad de dificultate: mediu
Timp de preparare: variabil
Porţii: 8
Deși rețeta este scrisă aici, o voi scrie din nou pentru acei care nu o știu și n-au chef/timp să dea click. :D

Ingrediente pentru foi
  1. 3 ouă
  2. 5 linguri ulei de floarea soarelui
  3. 5 linguri zahăr
  4. 3 linguri lapte (sau apă cu bule)
  5. 1 linguriţă amoniac stins în oţet
  6. făină de grâu cât cuprinde (cam 350 g. Făina mea nu e din comerț și sunt sigură că se comportă diferit, de aceea menționez asta mereu)
Ingrediente pentru cremă din lapte și caramel
  1. 1/3 (trei sferturi) l lapte
  2. 4 linguri zahăr
  3. 2 linguri cu vârf de făină
  4. 200 g margarină
Plus 1 borcan (de 400 g) gem de struguri negri. Am pus eu, dar tu poți pune orice alt fel de gem preferi: prune, caise, etc. Numai să fie gem și nu dulceață. Să nu aibă bucăți de fructe, dar să fie pastă.

Mod de preparare
  1. Bate ouăle cu zahărul până se fac spumă (eu am folosit un tel, dar mixerule perfect)
  2. Adaugă uleiul, amoniacul stins cu oțet/suc de lămâie, laptele
  3. Pune făina şi frământă până faci un aluat nu foarte tare; elastic, din care va trebui să faci 3 foi.
  4. Împarte aluatul în 2 porţii egale
  5. Întinzi prima foaie, (pentru că se cam rupe (caând o muți) dacă o întinzi pe masă am întins-o pe dosul tăvii (vezi imagine) pe care l-am uns foarte bine (cu elei) în prealabil.
  6. Dai la aragaz (se pot face şi la rolă) pe treapta de jos. Focul slab (180-200 grade). Se va coace foarte repede, circa 5 minute aşa că ai foarte mare grijă. Eu le cam ard că nu-s atentă.
  7. Procedez în acelaşi fel cu cealelaltă foaie ce se v-a întinde și mai repede dacă tava eset caldă. O poți întinde cu mâinile, ușor să nu se rupă
Mod de preparare cremă (am făcut-o cu zahăr ars)
  1. Pune zahărul la topit într-o cratiță, lasă-l până devine brun, dar să nu iasă fum. Amestecă constant, să nu se ardă pentru că devine amar.
  2. Adaugă un pahar cu lapte (cald, se e cu putință). Ai grijă că face bulbuci și sare peste tot, mai ales dacă-i rece. Amestecă până se topește zahărul care a devenit tare ca piatra instant. Nu te speria, se topește
  3. Dizolvă făina în laptele rece ce a rămas și toarnă-l ușor în cratiță, focul tare până începe să se lege, apoi dă-l la minim și amestecă continuu. Se prinde foarte repede aşa că MARE atenţie!
  4. Lasă să fiarbă cam 10 minute
  5. După ce a fiert las-o vreo 15 minute să se răcească 
  6. Pune margarina, amestecă din nou foarte bine
  7. După ce s-a răcit destul, dar NU de tot, începe umplerea foilor. E important. Prăjitura va trebui să se înmoaie şi durează mai mult dacă crema este rece
  8. Am tăiat fiecare foaie în patru și am început să le umplu
  9. Ia primul sfert de foaie și pune câteva linguri de cremă (2, de ex. Ai grijă să-ți ajungă pentru toate foile). După gust/preferințe. Eu am pus mai multă că voiam să fie foarte cremoasă.
  10. Așează alt sfert de foaie și pune 2 linguri de gem întinzându-l bine. Și tot așa. Intercalând după gust/chef. Eu am făcut o foaie (tăiată în patru) numai cu cremă, și altă foaie cu gem și cremă de caramel, ultimul strat fiind de gem. Înainte de a pune gemul pe ultima foaie, apasă ușor, să nu iasă crema. Numai să se lipească bine. Apoi ornezi cu gemul
  11. Las-o la rece câteva ore (o noapte ar fi perfect) după care tai-o în patru (porționând deci) și servește cu ceai/cafea sau doar simplă...

Mențiuni
  • Este de-a dreptul delicioasă. Gustul acrișor de gem de struguri este irezistibil. Combinație perfectă! 
  • Am folosit numai 1/2 borcan gem, dar tu vei vrea să vrea să o faci toată cu gem deci,vei avea nevoie de 1 borcan + crema de lapte; proporțiile sunt corecte (mai sus).
  • Pentru o variantă de post, click aici: Alba neagra.
  • Dacă-ţi place (şi ţi-am dat o idee) orice iniţiativă: un like/share la pagina Facebook (click şi vei găsi mult mai multe fotografii), un vot (în dreapta sus) este echivalent cu Mulţumesc.

Trimiteți un comentariu

1 Comentarii

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.