Colăcei (de post) cu miere, scorţişoară, nuci

Sunt absolut deliciosi, parfumati, pufosi. Nu zici că-s de post. Cine a gustat a rămas impresionat.

Iniţial am vrut să le dau forme de mucenici, dar am gândit că peste tot se poate găsi reţeta clasică cu formă antropomorfă, şi-am decis să le fac de capul meu.
Dar, e clar, că le poţi da formă de mucenici (moldoveneşti), sfinţişori, etc.A trecut 9 martie, dar suntem în post şi sunt binevenite, zic eu.

Grad de dificultate: mediu
Timp de preparare: Variabil: 25 min frământatul + 50 timpul de creştere + 40-45 min timpul de coacere
Porţii: depinde; din ingredientele de mai jos ar ieşi circa 6-7 colăcei destul de mari

Ingrediente
  1. 3 căni de făină de grâu (600 g circa) de făină de grâu albă
  2. 1 cană zahăr
  3. 1 linguriţă scorţişoară
  4. Opţional 1/2 linguriţă boia de ardei iute (nu se simte gustul)
  5. drojdie cât o nucă
  6. 1 linguriţă sare
  7. 1 pahar ulei (70 -100 ml)
  8. o cană borş (150-200 ml; e bună şi apa)
  9. 2 linguri miere + 5 linguri apă pentru uns după ce le-ai scos din cuptor
  10. nucă sau seminţe varie (prăjite şi măcinate)
Mod de preparare
  1. Făina, zahărul trebuie ţinute într-o încăpere călduroasă (Nu direct lângă sursa de căldura, dar să nu fie le rece) vreme de 6-7 ore. Eu le prepar de seara.
  2. Pune borşul la încălzit. SĂ NU FIE FIERBINTE!
  3. Cerne făina de vreo 3-4 ori într-un lighean, adaugă scorţişoara, boiaua de ardei iute (gustul picant este foarte delicat)
  4. Drojdia pune-o la înmuiat cu sarea şi 100 ml borş (călduţ), apoi toarn-o în lighean peste celelalte ingrediente
  5. Adaugă borş (cald), pe rând, cât consider necesar pentru a face o cocă elastică, nu foarte tare
  6. Frământă circa 20 de minute
  7. Acoperă şi lasă la căldură (departe de sursa directă de foc) până creşte foarte bine (dublează volumul)
  8. Împarte aluatul în porţii egale de circa 100 de grame. Dă-le forma care vrei tu: colăcei, sfinţi, etc.
  9. Le aşezi frumos într-o tavă tapetată cu hârtie şi aştepţi vreo 20 min să crească. Apoi le ungi cu apă şi zahăr, ajutându-te de o pensulă. (Poţi împresura sau nu seminţe de susan/mac/in/floarea soarelui)
  10. Dai la cuptor (foc mediu= 180°) pentru 35-40 min. Între timp mai verifici fără să deschizi cuptorul. Când sunt rumenite deasupra sunt gata.
  11. Le scoţi şi le ungi cu miere, împresori nucă pisată, le acoperi bine şi le laşi să se răcească cel puţin 15 min
Menţiuni

Dacă este post nu înseamnă că trebuie să mâncăm doar pâine cu cartofi. Cu puţină imaginaţie, orice devine delicios.  

Trimiteți un comentariu

6 Comentarii

  1. Super reteta pentru mucenici, cand 9 martie cade in post(ca anul asta). Alor mei le plac foarte mult mucenicii la cuptor, dar cand e in post, mucenicii nu mai sunt atat de buni. Cred ca reteta asta o sa ma ajute mult. Azi am avut timp sa vizitez in amanunt blogul, si am ce invata. Niciodata nu suntem prea destepti. Adela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dragă Adela, mă bucur enorm dacă te-am ajutat. Fratele meu mai mic, Sebastian, e vegetarian și m-am molipsit și eu. Din 2013, am inventat sute de rețete fără ouă. Unele sunt reinventate (ca aceasta). Noi, românii, suntem obișnuiți să punem ouă peste tot. Eu le-am scos de peste tot, chiar și din cozonaci. Știu că e blasfemie - mai ales la cozonacii moldovenești, dar se poate și fără ouă. Oricum, nu sunt 100% vegetariană. Uneori mănânc ochiuri, sau ouă fierte cu mămăligă. Ce-mi mai plăceau de mică!
      Eu zic că-ntotdeauna avem ce învăța, indiferent de vârstă, educație, etc. Dar trebuie să vrem.
      Gratitudine veșnică peste toate cuvintele frumoase ce mi-au dat un curaj nespus.
      Numai bine!

      Ștergere
  2. Am reusit sa salvez reteta asta pe pagina mea de facebook, e delicios si arata foarte bine. Spun, am reusit pentru ca nu sunt la curent cu tehnologia. Copiii mei fac haz pe tema asta, ce sa fac ? M-am nascut pe vremea cand si televizorul era un lux. Adela

    RăspundețiȘtergere
  3. Tehnologia nu este simplă. Consumă foarte mult timp. Însă eu consider că internetul este cea mai bună invenție din toate timpurile. Este o sursă infinită de ajutor.
    Mă bucur că ai reușit să salvezi rețeta. Blog-ul acesta are ceva probleme cu conexiunea la Facebook. Probabil de asta ți-a fost mai greu.
    Copiii, se amuză și ei. Dragii.
    (f)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se amuza, dar mi-a dat like la reteta copiata. Deci le place, de luat aminte ca nu sunt singurul tau fan. Adela

      Ștergere
  4. Orice reactie e buna. Numai sa nu ma-njure cum au facut altii. Dar chiar si-asa, m-am calit bine la cate mi-au fost zise si facute. (f)

    RăspundețiȘtergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.