Lasagna cu legume (vegetariana)

Am cateva retete de lasagna, desi nu sunt mare fan. 
Imi place sa le fac pentru oaspeti. Asta sunt eu, plina de crontradictii. Si parca a inceput sa-mi placa... Hmm. Cum se schimba omul... .

Toată lumea ştie ce sunt lasagne-le, nu? 
Dacă nu ştii: este o mâncare tipică italiană (Emilia-Romagna) cu sos ragù şi besciamella. Este una dintre mâncărurile cele mai iubite şi faimoase în toată lumea.
Ragù= este un sos din carne tocată cu roşii (sos de roşii)
Sa nu cumva sa le spui italianilor ca am numit lasagna reteta asta... risc sa ma trezesc cu un cap de cal in pat.
Stii ce inseamna, nu?
Mafia = amenintare cu moartea. :D Glumesc.

Cum am mai scris, multă lume obişnuieşte să creadă că lasagna este foarte greu de făcut şi mai bine o mănânci la restaurant.
Eu, te asigur, nu numai că este simplu de făcut, dar chiar foarte simplu şi economic.

Grad de dificultate: mediu
Timp de preparare: 60-70 minute
Porţii: 8

Ingrediente:

3 linguri de ulei (masline, floarea soarelui, etc) 
1 pachet de foi de lasagna (dupa preferinte)
2 cepe galbene
1 borcan de 400 g de ciuperci (de care or fi)
1 borcan de 300-400 g mazare
1 morcov
1 dovlecel mic (zucchine in italiana)
1 borcan de 800 ml sos de roşii.
700 ml besciamella reţeta aici. (lapte, faina, unt/margarina. Pt varianta vegana pune apa in loc)
200 g grana padano sau caşcaval. Daca esti vegan, renunta sau pune tofu
Optional, dar indicat: 1/2 lingurita de chili/paprika sau 1 ardei iute
Optional: 300 g fasole 

Mod de preparare lasagna:
  1. După ce ai făcut besciamella (reţeta aici, click pe nume)
  2. Curata, spala, taie ceapa cum iti vine mai bine. Fin, grosolan, dupa gust
  3. Spala morcovul si dovlecelul, taiele cum crezi. Poti rade morcovul, dar cubulete parca-i mai frumos. Eu l-am taiat rondele: Prea MARE!!
  4. Taie ghebele (ciupercile uscate) în bucăţi mai micuţe daca nu sunt deja. Scurgele de zeamă
  5. Scurge si mazarea, fasolele
  6. Pune uleiul intr-o tigaie foarte incapatoare. Un wok ar fi perfect, buna si o oala care nu lipeste. 
  7. Adauga ceapa amesteca si lasa sa se caleasca putin. Circa 2 minute la foc slab (sa nu se arda)
  8. Adauga dovlecelul,  morcovul (morcovul meu era fiert, l-am pus mai tarziu) amesteca si lasa sa caleasca pt 4 min, pana se inmoaie
  9. Adaugă ciupercile, mazarea, fasolea din conservă/borcan. Amestecă foarte bine şi lasă alte 5 minute. Pune sare după gust.
  10. Adauga sosul de rosii (al meu era cam lichid, asa si trebuie sa fie. Daca ai bulion, trebuie alungat/pus apa pana devine lichid. Lasa acoperit sa fiarba cam 10-15 min
  11. Prepara foile, eu nu le inmoi pt ca sosul si besciamella sunt destul de lichide
  12. Pune 3-4 linguri de besciamella în tava în care vei face lasagna. Nu am o tava dreptunghiulara si trebuie sa rup foile ca sa intre bine
  13. Aşterne primele foi. Scuze, am uitat sa fac poze, dar urmareste pasii si aici
  14. Adaugă 5-6 linguri de besciamella (orientează-te după cantitatea pe care o ai; va trebui să pui şi deasupra (mai mult decât în interior). În total va trebui să foloseşti de 4 ori= 4 straturi) 
  15. Pune cateva linguri de sosul cu legume (6-7, depinde ca mai sus)
  16. Aşterne a doua (2) foaie. Alte 5-6 linguri de besciamella dispusă uniform, si iar sos cu legume .
  17. Aşterne a treia foaie. Toarnă restul de besciamella (trebuie să fie mai multă, este important), altfel se ard foile deasupra
  18. Acopera cu foie de aluminiu
Nu o face mai inalta decat atat, decat daca ai o tava foarte inalta. Tine cont de faptul ca foile de lasagna se umfla

Dă la cuptor pentru 45-60 de minute (270 grade) dupa care o scoti cu grija (manusi sa nu te arzi) si imprăştie grana padano măcinat (ras pe răzătoarea mică) sau caşcavalul ras pe răzătoarea mare, dar nu este fundamental. Dupa gust.

Opreşti focul şi laşi în cuptor să se odihnească vreo 30 de minute. Este fundamental. Altfel nu vei reuşi să o porţionezi. Nu ai cum să ştii dacă e coaptă destul. Te orientezi singur.
Eu o tai dupa 15 minute. Se face praf, bine nu chiar, dar ma ajut cu lingura.
A avut un succes extraordinar!

Menţiuni:    
1. Stiu ca e greu de crezut, dar e buna rau de tot. Si te asigur ca am facut si cu apa (besciamella) si a iesit la fel de buna. Deci, versiunea vegana/de post este de incercat.
2. Daca ai mai facut in trecut si foile ti-au ramas crocante este pt ca nu a avut destul lichid (din sosul de legume (rosii) sau besciamella, de aia trebuie să fie mai lichidă. Ultimul strat de besciamella să fie destul de gros (mai mult ca la mijloc) altfel se usucă deasupra.
3. Sunt sigură că ai văzut felii/porţii de lasagna tăiate perfect. Vei fi foarte frustrat când vei face şi tu pentru că, imediat ce ai făcut-o, este imposibil să tai porţii perfecte. Abia când s-a odihnit (aproape rece) porţiile vor române întregi. În restaurante lasagna este făcută dinainte, evident. Coaptă doar la jumătate (1/4, depinde de restaurant) Când vine servită e coaptă din nou şi se taie foarte bine. Aşa că nu te necăji prea tare dacă „se împrăştie”. Dacă vrei să faci „una bella figura” o coci cu câteva ore înainte a de a o servi. Cu jumătate de oră înainte să o pui pe masă, o bagi din nou la cuptorul cu foc puternic (sau microunde) vreme de 20 minute. Aşa se va tăia perfect.
4. Alte retete aici: Lasagna cu ciuperci, lasagna picanta.


Dacă-ţi place (şi ţi-am dat o idee) orice iniţiativă: un like/share la pagina Facebook (click şi vei găsi mult mai multe fotografii),  este echivalent cu Mulţumesc.

Si, daca esti citesti in engleza, ma gasesti aici: While I Breathe, I hopeTe astept cu drag.

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii