Socata acidulata - Reteta din mosi stramosi - Suc de flori de soc

Mai intai de toate, imi cer mii de scuze ca nu am poze pas cu pas, Windows 10 nu-mi mai recunoaste niciun USB sau card. Sunt suparata pana la Dumnezeu si-napoi. Am pierdut o groaza de timp din cauza asta. Fir-ar mama ei sa fie de treaba.

In orice caz, reteta e simpla. Foarte usor de urmat chiar si fara poze.
Complet diferita de toate celelalte ce se gasesc pe net. "Cate bordeie, atatea obiceie." (zicala moldoveneasca cred).

Acest suc de soc este reteta mamei de cand eram copii si sunt legata sentimental de ea. Sincer, era singurul suc pe care l-am baut in Epoca de Aur (pentru dictatori, evident). Imi dau lacrimile cand vad florile de soc in floare.
Am mai facut in trecut de cateva ore dar mi-a iesit cam... balos. Nu stiu sa explic motivul.
Acum insa mi-a iesit perfect, exact cum il facea mama. Cum imi plac sucurile acidulate rau de tot (desi nu le beau), am decis sa pun drojdie asa cum facea mama.

Image from Pixabay
Reteta asta nu prevede timp de macerare, ci doar de asteptare, dupa ce ai pus sucul in sticle. 
Am folosit flori uscate (le-am tinut 3 zile pe un ziar), poate de asta a iesit cum am visat. Mama folosea intotdeauna flori uscate.

Drojdia nu dauneaza sanatatii, dimpotriva. Acum e clar, asta daca nu v-a spus medicul sa stati departe de drojdie. 


Grad de dificultate: redus
Timp de preparare: 10 minute prepararea + 2 zile asteptarea
Portii: 4 sticle de 1 litru

Ingrediente

Prefer sticlele din sticla, dar si alea din plastic sunt bune. Numai sa fie rezistente la presiune.
  • 10 flori de soc uscate. Sa nu crezi ca daca pui mai multe iese mai bun. Dimpotriva.
  • 2 cani zahar (alb, brun, cum vrei). Aici parerile vor fi impartite. Nu-mi place foarte dulce si am considerat ca este deajuns; poate chiar prea mult. Gusta!
  • 50 ml suc de lamaie. Tu poti pune 1 lamaie taiata felii. Ori 2
  • 4 litri apa
  • 1/2 (jumate) lingurita drojdie uscata. Daca ai proaspata la cub mic, taie o feliuta de 1 cm (inaltime) in doua (zic eu). Nu sunt sigura. Și asta pentru ca nu stiu cat de mic sau cat de mare este cubul tau. Imi amintesc ca o vreme erau cubulețele alea de circa 30 de grame unul. Sincer, nu cred sa fi stiut vreodata cat cantareste. Cred ca 15 g de drojdie proapata este de-ajuns. Mama punea totul la ochi, si, din nefericire, asa fac si eu. 
Metoda de preparare
  • Pui apa intr-o oala de care vrei tu, adaugi florile uscate, zaharul si pui la fiert. Da, ai citit bine, LA FIERT 
  • De cand incepe apa sa fiarba tii 2 minute. Atat 
  • Opresti focul si lasi sa se raceasca, insa nu de de tot 
  • Cand este caldut, adaugi drojdia si sucul de lamaie. Amesteci foarte, foarte, foarte bine (cu o lingura de lemn sau ce vrei tu), scurgi lichidul si-l pui in sticle imediat,
  • Dupa care le pui undeva la soare - vezi mai jos lamuriri - sau langa o sursa de caldura. In Anglia... hmm este criza de soare, asa ca le-am pus intr-o patura de un fotoliu. In mijlocul lor am pus o sticla de plastic plina cu apa super fierbinte ca sa le transmita caldura necesara. Da. Asta-i sistemul meu improvizat.
  • Le lasi o noapte, dupa care le pui la frigider/beci/camara rece,
  • Le trebuie 2 zile si sucul e gata!
Vrei sa faci mai multe sticle? Dubleaza cantitatile. 

Acum, tu vrei sa ma-ntrebi urmatoarele: 
— Ce-nseamna mai exact caldut?
Nu stiu sa-ti raspund, ca nu folosesc termometru! Este la aprecierea ta. Nu fierbinte, nu rece, pe la mijloc. Hai sa zicem ca-i trebuie 1 ora. Insa daca ai aerul conditionat deschis, cred ca-i grozav de frig in casa ta si poate-i trebuie mai putin. 

— De ce trebuie sa fie putin caldut? 
Pentru ca daca oparesti drojdia, ii distrugi capacitatile de crestere/fermentare/acidulare in acest caz.

— Cat zahar este cantitatea ideala?
Dupa gustul tau. Cand l-ai pus, amesteca foarte bine si gusta. Daca crezi ca-i prea putin mai adauga 100 g (jumate de cana) si gusta din nou, DUPA ce ai amestecat. 
Daca-i prea mult, adauga apa (300 ml de ex = 3 pahare nu foarte mari - ca-n ziua de azi exista pahare uriase, pe vremea mea... erau alea de 100 de ml - toate le fel) si gusta din nou, DUPA ce ai amestecat. Nu cumva sa uiti sa amesteci, inainte de a gusta. 

Daca drojdia mea este proaspata, o pun direct? 
Nu. Iei o cana de suc din oala cand e caldut, pui drojdia si o amesteci cu lingura pana se dizolva de tot si poi o torni inapoi, amestecand din nou tot lichidul de cateva ori.

Pot sa pun culoare artificiala?
Da, mama punea galbena. Dar eu nu am avut si nici nu eram fan. Pune de care vrei dupa ce ai dizolvat-o ca mai sus (drojdia). Dar de ce sa pui? Nu vrei ceva natural 100%? Oricum, e decizia ta. N-am absolut nimic impotriva.

De ce suc de lamaie si nu lamaie proaspata?
Ha, super intrebare. De lene. Asa cum citesti. N-am avut chef sa ma-mbrac si sa merg la supermarket-ul de peste drum sa cumpar lamai. "Lenea-i cucoana mare." 

Update 10/06/2022
Daca te uiti prin comentarii, vei nota ca cineva a pus o intrebare foarte pertinenta, la care eu nu m-am gandit sa raspund in sectiunea asta, si anume: 
Daca le pui la soare cu capac, nu exploadeaza? 
Cum am raspuns mai jos, eu nu le-am pus niciodata la soare, asa ca nu pot sa vorbesc din experienta. Dar, e logic, ca daca le lasi la soare puternic 3-4 ore, exista riscul sa explodeze. Stai si tu mai departe asa. 
Glumesc, este super periculos, mai cu seama ca stilele... de sticla, sunt bombe. 
Capacul trebuie pus, dar lasa-le la un soare mai blajin (o ora), sau acopera-le cu o patura, daca-i super puternic. Sunt zile in care soarele arde si la 9 dimineata/seara. Mare grija. 
Mai bine, pune-le si tu intr-un fotoliu, acoperite cu perne de puf. Sau paturi pufoase. E mai sigur. 
Poate dureaza mai mult sa faca acid, dar... ai si tu putina rabdare. 


Pentru alte intrebari, lasa un comentariu sau trimite-mi un mesaj pe Facebook. Stii cum sa ma gasesti. 

**
Daca ai apreciat ori ti-a fost de folos, TE ROG da un like, share, lasa un comment (engleza-i la putere - romgleza. :P) sau alatura-te la fomidabila pagina de Facebook. O gasesti tu pe undeva pe aici. Se plimba aiurea. Nu stiu ce-i cu ea. :)
Daca nu ai observat, sunt doua meniuri SUS pline cu fel de fel de retete.
Cand cauti ceva pe blog, foloseste diacitrice (ă, â, î, ș, ț). Daca nu gasesti ce te intereseaza, incearca o combinatie de cuvinte cu si fara diacritice: varză varza, roșii rosii, brânza branza, curăţă maţe chişcă curata mate chisca.
Nu uita sa ma urmaresti sau sa-mi citesti cartile pe Amazon.
Multumesc, om cu suflet! Pe data viitoare.



Trimiteți un comentariu

12 Comentarii

  1. Tocmai am cumpărat trei plante de șoc pentru a le planta la noi in grădina (Virgina, SUA). Doua sunt soiul sambucus Nigra black Tower, și una e sambucus nigra black lace. Pare ca vor face flori roz și nu albe. Crezi ca va iesi socata din ele?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îmi cer scuze pentru răspunsul întârziat. Nu cunosc aceste soiuri (știu doar că florile sunt roz), dar sunt sigură că va ieși o socată nemaipomenită din ambele. Asta dacă sunt comestibile. Bănuiesc că sunt. Într-o zi o să am și eu astfel de copaci de soc.

      Ștergere
  2. Tocmai am cumpărat trei plante de șoc pentru a le planta la noi in grădina (Virgina, SUA). Doua sunt soiul sambucus Nigra black Tower, și una e sambucus nigra black lace. Pare ca vor face flori roz și nu albe. Crezi ca va iesi socata din ele?

    RăspundețiȘtergere
  3. Cam cat este cantitatea de soc uscat? L-am gasit la cumparat in pungi in Irlanda. Mai e si in pomi dar ma alearga proprietarii daca le culeg socul pe care ei oricum nu il culeg.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mama punea mereu „la ochi” și cam așa am învățat să fac și eu, dar îmi dau seama că asta creează confuzie.
      Dacă puneți 5 litri de apă și zahăr după gust cred că 11-13 flori uscate ajung.
      Să o serviți cu plăcere! Îmi lasă gura apă!

      Ștergere
    2. Pe bune vă aleargă? Ce chestie ciudată. Cred că-n străinătate mulți sunt fixați cu sensul de proprietate și nu mai știu să fie oameni. Mă tem că-n zilele noastre, mai peste tot este la fel.

      Ștergere
  4. Super rețeta + super stil de prezentare, doamna(domnișoara) draga sunteți o încântare. Pe curând.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum am ratat eu un asemenea comentariu?!
      Mulțumesc din suflet și mii de scuze.
      Sper să vă mai regăsesc pe paginile mele.

      Ștergere
  5. Sticlele trebuie închise cu capac când le pui la soare? Nu explodează?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună întrebare. Eu nu le-am lăsat niciodată la soare, ci lângă o sursă de căldură. Mama le punea pe sobă. Soba se răcea treptat în cursul nopții.
      Cred că dacă sunt lăsate doar o oră la soare, căci nu le trebuie mai mult (soarele este foarte puternic), nu se întâmplă nimic cu ele.
      Dar poate nu în soare puternic, mai degrabă undeva la umbră. Temperatura soarelui nu se poate regla și diferă de la zonă la zonă.
      Capacul/dopul trebuie pus, altfel se pierde acidul.
      Sugerez, așadar, să le țineți o oră la soare, dar nu când este sus și arde puternic, dar când e mai blajin așa. Dacă este puternic, acoperiți sticlele cu o pătură.
      Am să specific asta și-n rețetă. Ca să evităm explozii.

      Întrebarea asta m-a făcut să-mi dau seama de dificultățile pe care le întâmpină cei care nu au văzut niciodată procedeul. Mulțumesc.

      Ștergere
  6. Am făcut și eu socată acidulată dar s-au făcut gaze doar după câteva zile de ținut în frigider. Probabil pentru că am pus orez în loc de drojdie. Încă o chestie: s-a schimbat culoarea în ceva ca un ceai pentru că am ținut fiertura peste noapte la răcit. Dar a ieșit bună, diferită la gust de cea clasică. Mersi pentru rețetă.

    RăspundețiȘtergere
  7. Orez în loc de drojdie? Minunat! Sper ca vizitatorii acestui blog să citească comentariul dvs.
    Da, da, culoarea se schimbă când florile fierte stau la macerat. Am observat asta la lichiorul de mentă (nu am fiert menta, dar am lăsat frunzele în sticlă - în loc să le scot, cum am făcut în precedență) din verde clar s-a făcut maroniu.
    Socata asta acidulată, fără adaos de culoare ar trebui să arate ca un borș (de acrit borșul).
    Mulțumesc pentru încredere.

    RăspundețiȘtergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.