Albă ca zăpada

Din seria „dulciurile copilăriei anilor '80-'90”. 
(special pentru Mihaela)

Acum câtva timp o prietenă de a mea m-a rugat să scriu reţeta acestor prăjituri şi iată-mă ţinându-mă de cuvânt.


Când eram mici erau foarte la modă, mai ales în timpul sărbătorilor de iarnă. Acum cu noile mode s-a cam dat uitării această reţetă. Sunt legată sentimental aşa că nu o să renunţ niciodată să o fac.
Este o prăjitură cu foi şi cremă din lapte. Destul de simplu de făcut. Genuină.

Am găsit un caiet cu reţetele originale ce făceam în anii '80-'90. Este reţeta ce făceam când era mică . În postarea dinainte, "Albă ca zăpada de post" am publicat o reţetă, inventată de mine, special pentru prietenii mei celiaci/vegani

Nu am fotografii pas cu pas pentru această reţetă aşa că îmi cer scuze.  Am împrumutat câteva imagini de la reţeta pentru celiaci ce am probat azi. Urmăreşte exact aceiaşi paşi. Linkul aici (dă click pe nume): Albă ca zăpada de post şi pentru celiaci/vegani


Grad de dificultate: redus-mediu
Timp de preparare: variabil
Porţii: multe

Ingrediente pentru foi
  1. 3 ouă
  2. 5 linguri ulei de floarea soarelui
  3. 5 linguri zahăr
  4. 1 linguriţă amoniac stins în oţet (nu bicarbonat/praf de copt!!!)
  5. făină de grâu cât cuprinde.
Ingrediente pentru cremă
  1. 1/3 (trei sferturi) l lapte
  2. 4 linguri zahăr
  3. 3 linguri cu vârf de făină. Nu pune niciun fel de esenţă. E scris şi subliniat pe acest caiet al meu.
  4. 1 linguriţă sare de lămâie (reţeta originală)
Mod de preparare foi
  1. Se bat ouăle cu zahărul până se fac spumă
  2. Se adaugă uleiul, amoniacul stins cu 1 lingură de oţet
  3. Pune făina şi frământă până faci un aluat nu foarte tare; elastic, din care va trebui să faci 3 foi.
  4. Împarţi aluatul în 3 porţii egale.
  5. Întinzi prima foaie, o pui pe dosul tăvii (vezi imagine) şi o bagi la aragaz pe treapta de jos (se pot face şi la rolă). Focul slab (180-200 grade). Se va coace foarte repede, circa 5 minute aşa că ai foarte mare grijă. Eu le cam ard că nu-s atentă.
  6. Procedez în acelaşi fel cu celelalte foi. Este destul de greu să nu rupi foile când faci transferul pe tavă aşa că eu am decis să o întind doar pe jumate apoi o pun pe tavă (în cazul ăsta am pus o hârtie de copt) şi am continuat să întind până am terminat.
Mod de preparare cremă
  1. Se dizolvă făina în laptele rece. Se adaugă sarea de lămâie. Sincer nu-mi amintesc cum se făcea dar prin logică sarea de lămâie taie aluatul/crema. Aşa că fii atent. Eu pun coajă de lămâie rasă şi sucul la o lămâie dar după ce am luat-o de pe foc.
  2. Se pune le fiert adăugând şi zahărul
  3. Focul slab amestecând constant. Se prinde foarte repede aşa că: MARE atenţie.
  4. Lasă să fiarbă cam 15 minute. Sau pune la microunde e MULT mai practic. 9 minute circa.
  5. După ce a fiert, se lasă vreo 15 minute să se răcească puţin
  6. Se pune margarina, se amestecă din nou foarte bine.
  7. Cum am zis mai sus, pun coaja de la o lămâie rasă şi sucul, amestecând foarte bine cu o lingură de lemn. NU ca în imagine!
  8. După ce s-a răcit destul, dar NU de tot, începe umplerea foilor. E important ca (,?) crema să nu fie rece.. Prăjitura va trebui să se înmoaie şi durează mai mult dacă crema este rece.
  9. Se ia prima foaie se pune 1/2 din cremă.
  10. Se ia a doua foaie şi se pune restul cremei.
  11. Se apasă bine. Unii zic că pun o greutate deasupra. Eu nu am pus niciodată (până azi) dar ideea nu e rea. Încearcă cu o tavă.
  12. Se lasă o noapte după care se taie în romburi sau pătrăţele... sau ce crezi tu. Poţi folosi forme de inimă, stea, BRAD etc etc etc. Adorabile. 
**
Daca ai apreciat ori ti-a fost de folos, TE ROG da un like, share, lasa un comment (engleza-i la putere - romgleza. :P) sau alatura-te la fomidabila pagina de Facebook. O gasesti tu pe undeva pe aici. Se plimba aiurea. Nu stiu ce-i cu ea. :)
Daca nu ai observat, sunt doua meniuri sus pline cu fel de fel de retete.
Cand cauti ceva pe blog, foloseste diacitrice (ă, â, î, ș, ț). Daca nu gasesti ce te intereseaza, incearca o combinatie de cuvinte cu si fara diacritice: varză varza, roșii rosii, brânza branza.

Nu uita sa ma urmaresti sau sa-mi citesti cartile pe Amazon.
Multumesc, om cu suflet! Pe data viitoare.

Trimiteți un comentariu

6 Comentarii

  1. Multumesc frumos!cand o sa am timp o sa incerc sa le fac,sper sa-mi iasa asa cum iti ieseau tie...ceva timp in urma am incercat sa le fac dar nu mi-au placut cum au iesit.
    Oricum cand le fac o sa-ti spun daca le-am reusit.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu mare plăcere. Păi... şi eu am avut experienţe neplăcute cu ceva timp în urmă. Dar asta pentru că am vrut să experimentez combinaţii bizare. Astăzi, cea de post este absolut fabuloasă. O surpriză incredibilă că nu prea am folosit făina de soia până acum. Sigur îţi iese dacă respecţi paşii. Abia aştept să-mi spui cum au ieşit. Baftă.
    Nu uita că se pune AMONIAC şi nu bicarbonat.

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte bune prajituri. Nu stiu daca tin bine minte, dar stiu ca atunci cand eram mai mic,cand faceai astfel de prajituri , stateam la "lins"cratitele.frumoase vremuri...nici acum nu cred ca m-as da la o parte de la "lins" o cratita. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Da... frumoase într-adevăr. Acum nu mai are cină să "lingă".. în afară de mine!!! Nu-mi mai trebuie maşină de spălat vase! Mulţumesc pentru mărturie. Şi, da, îţi aminteşti bine. :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Am facut zilele trecute prajitura si a fost delicioasa.s-a terminat foarte repede.cred ca amoniacul e secretul pt.ca eu cand am facut-o ultima data pusesem praf de copt si au ramas foile tari.la sfarsitul saptamanii vreau s-o fac iar atat de mult mi-a placut!
    Si eu dupa ce am terminat-o m-am apucat de "lins " cratita.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ah... mă bucur foarte mult. Sigur, amoniacul face totul dar şi crema un pic călduţă ajută mult. Mulţumesc pentru mărturie. :)

    RăspundețiȘtergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.