Tort din cozonac


Sau prăjitură din cozonac şi cremă. Nu este neapărat o reţetă ci mai mult o idee. Am furat-o de la Italieni. Ei umpleau panettone (Pandoro de fapt, care nu seamănă deloc cu panettone-le pentru că este mult mai pufos şi nu are fructe confiate) cu cremă de mascarpone şi ouă (crema de la Tiramisu').

După sărbători, mai ales acum iarna, deseori ne rămân felii de cozonac gata tăiate sau chiar cozonaci întregi. Parcă e vechi şi nu ştim ce să facem cu el că suntem prea plini/sătui. Nu-l arunca, e păcat. Îţi voi da o sugestie originală care te va face să vezi cozonacul în alt fel. Absolut delicios
În cazul acesta am avut un cozonăcel italian, e drept, dar este perfect cozonacul (moldovenesc) românesc, făcut acasă sau cumpărat. Am făcut de foarte multe ori şi este minunat.
Am folosit crema mea preferată care nu este deloc greoaie sau greţoasă. E chiar lejeră şi foarte gustoasă.
Te asigur că, în special copiii şi cei care iubesc prăjiturile cu cremă, vor aprecia enorm. Eu am făcut chiar de sărbători că ştiam că-mi va rămâne mult cozonac. Succes total. 

Grad de dificultate: redus
Timp de preparare: 20-30 minute
Porţii: depinde de cât cozonac ţi-a rămas sau vrei să foloseşti

Ingrediente
  1. felii de cozonac groase cam de 8 mm
  2. sirop cu esenţă de rom sau alt gust ce doreşti (vanilie, portocale, lămâie, migdale, etc. ) 1 cană apă + esenţă (se adaugă zahăr la alegere, eu nu pun că nu prea îmi place aşa)
  3. Pentru cremă: lapte, zahăr, câteva linguri de făină de grâu (migdale, soia), 2 linguri de margarină/unt
Mod de preparare
  1. Se prepară crema. În 1/2 (jumate) litru lapte se pun 5 linguri de făină de grâu, se amestecă bine să nu facă cocoloaşe (la mine mai face dar nu-i bai), se adaugă 2 linguri de zahăr şi se pune pe foc slab amestecând continuu. Sau, mai bine, se pune la microunde (aşa nu se lipeşte) vreme de 10-15 minute controlând din când în când şi  amestecând să se încorporeze totul bine. După ce s-a făcut (gustă, se simte imediat dacă nu e coaptă bine) se adaugă 2 linguri de margarină (unt) netopită. Lasă să se răcească 15-20 de minute undeva la rece. Posibil pe balcon, ca să reduci timpul)
  2. Se iau feliile de cozonac (dacă nu e tăiat, taie-l felii de aceeaşi grosime, pe cât posibil). Se pun pe o farfurie întinsă într-un strat.
  3. Se însiropează cu siropul făcut în prealabil. Cât de mult doreşti. Depinde de cât e de uscat cozonacul. Oricum nu exagera decât dacă preferi aşa.
  4. Se întind câteva linguri de cremă (să nu fie fierbinte că se înmoaie cozonacul şi nu e bine deloc. Îţi va ieşi un fel de mămăligă dulce. :) )
  5. Se adaugă alt strat şi tot aşa. Îl faci cât vrei de înalt dar nu-l fă cât un munte, îţi va fi greu să-l tai şi se împrăştie
  6. Pe ultimul strat, care va fi doar cremă, se poate împresura la alegere: nuci/migdale/seminţe de floarea soarelui prăjite şi măcinate, fulgi de nucă de cocos, ciocolată rasă pe răzătoare, sau ce ai prin casă. Sau se lasă aşa. Câteva ore la rece (chiar şi o noapte, am notat că a doua zi e şi mai bun) şi pe urmă se taie felii.
Menţiuni:
  1. Este absolut delicios dacă se foloseşte un sirop foarte parfumat. Se găsesc în comerţ sticle de 1/2 ml (sau mai mari) cu sirop de trandafiri, portocale, soc, lămâie, etc. Sunt minunate pentru a însiropa orice tort.
  2. Nu pune esenţe în cremă
  3. Îl poţi orna cum doreşti chiar şi pentru o zi de naştere/onomastică etc.
**
Daca ai apreciat ori ti-a fost de folos, TE ROG da un like, share, lasa un comment (engleza-i la putere - romgleza. :P) sau alatura-te la fomidabila pagina de Facebook. O gasesti tu pe undeva pe aici. Se plimba aiurea. Nu stiu ce-i cu ea. :)
Daca nu ai observat, sunt doua meniuri sus pline cu fel de fel de retete.
Cand cauti ceva pe blog, foloseste diacitrice (ă, â, î, ș, ț). Daca nu gasesti ce te intereseaza, incearca o combinatie de cuvinte cu si fara diacritice: varză varza, roșii rosii, brânza branza.

Nu uita sa ma urmaresti sau sa-mi citesti cartile pe Amazon.
Multumesc, om cu suflet! Pe data viitoare.


Trimiteți un comentariu

6 Comentarii

  1. Interesanta idee. Cred ca e prima data cand aud de tort din cozonac, dar cred ca este la fel de bun. Cum ar fi sa ii rog pe cei de la torturi nunti Brasov sa realizeze un tort de genul acesta? :D Cred ca invitatii ar fi incantati... cozonacul nu o sa se demodeze niciodata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ciao. Mulţumesc pentru comentariu. (f) Mă gândesc că cine iubeşte cozonacul ar fi destul de impresionat şi se va bucura. Cozonacul e tradiţie, păcat să se piardă.

      Ștergere
  2. Imi place din ce in ce mai mult acest blog fara pretentii. Poate voi fi acuzata de consevatorism dar gasesc, in sfarsit, mancaruri(in cazul de fata dulciuri) neaos romanesti, cu ingrediente simple. Am citit atatea retete de tiramisu cu tot felul de componente sofisticate. Am uitat oare ca placintele, gogosile, cozonacii, cornuletele erau dulciurile noastre preferate in copilarie? Ce-ar fi sa le facem si noi, sau sa le reinventam, ca in cazul de fata? Te sarut draga Cristina si... la mai multe retete ! Cu respect Adela

    RăspundețiȘtergere
  3. Dragă Adela, îți mulțumesc din suflet! Nici nu-ți închipui cât de mult mă ajută comentariile tale pozitive. Sunt de părere că orice dai, primești înapoi însutit (bine și rău). Tu o să primești mult. Blog-ul ăsta a fost creat pentru români cu suflet, tradiționaliști, sentimentali și fără fițe. Mai fac și eu rețete sofisticate, dar sincer, mămăliga cu ceapă și iaurt rămâne mâncarea mea preferată. Numai bine. Urmărește-mă și pe eumerit.blogspot. Am 9 blog-uri și nici-un dram de viață. (f)

    RăspundețiȘtergere
  4. E o porcărie! Crema nu are nici un gust, nici măcar nu arată că o crema! Per total, daca vrei sa faci o farsă cuiva, dă-i un tort de genul asta!

    RăspundețiȘtergere
  5. Îmi pare extrem de rău că nu a fost pe placul dvs. Vă înțeleg supărarea. Dar sunt sinceră, oaspeților mei le-a plăcut, crema este cremă. Evident, gusturile sunt gusturi.


    RăspundețiȘtergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.