Tiramisù


Tiramisù (tirami sù)= ridică-mă, înalţă-mă

Înainte să plec în Italia am vorbit cu o soră (călugăriţă) care mi-a zis aşa: „când ajungi în Italia primul lucru pe care să-l ceri este Tiramisù” Am întrebat-o ce era dar nu a vrut să-mi zică.
Ajunsă în Italia, am avut norocul să am parte chiar de aşa ceva şi atunci am înţeles de ce până şi o călugăriţă adora acestă prăjitură divină.

Tiramisù nu se face cu frişcă cum multe persoane cred, dar cu o cremă de mascarpone şi ouă. Crema aceasta nu este coaptă aşadar ouăle rămân crude, practic. Eu mă feresc de ouăle din comerţ. Şi mascarpone fără ouă este o altă mâncare de peşte. În Italia nu există Tiramisù fără această cremă (te-ar arunca în stradă să te prezinţi cu aşa ceva la masă).
Întoarsă în România m-am adaptat cerinţelor şi pieţei. Aşadar, la această reţetă am folosit frişcă. Naturală, (smântână 30%). Am avut probleme cu ea. A trebuit să o "bat" foarte mult şi tot nu a ieşit cum trebuie. E greu de crezut că era 30% (grăsime). Cumnata mea face cu frişcă vegetală (şi biscuiţi populari) şi iese nemaipomenit. 

Tiramisù este originar din Treviso/Veneto, Nord estul Italiei. (Am locuit 3 ani în această zonă).
Ingredientele originale erau: cafea, mascarpone cu ouă, savoiardi (pişcoturi), cacao amară.

Este o prăjitură strict pentru adulţi (în cazul în care foloseşti marsala/lichior, cafea). După cum se ştie, este un dulce fără foc. Rapid, uşor de făcut, delicios dar incredibil de caloric. Impact vizibil incredibil.
Eu îl fac aşa cum o friulană m-a învăţat. A fost cel mai bun Tiramisù ce am mâncat în toată existenţa mea. (Friuli este lângă Veneto).

Grad de dificultate: redus
Timp de preparare: 20-30 minute + 4 ore „odihna”
Porţii: depinde, în cazul acesta: 3 - 4

Ingrediente
  1. 18 savoiardi (pişcoturi)= 3 pungi de câte 6 pişcoturi fiecare
  2. 500 ml smântână, 2 linguri zahăr = frişcă
  3. 1 pahar (50-80 ml) cafea foarte concentrată, AMARĂ, adică neîndulcită
  4. 30 ml marsala (vin licoros tipic sicilian) Lacrima lui Ovidiu ar fi o variantă românească dar cam dulce. 
  5. 1 lingură cacao amară
Mod de preparare
  1. Fă cafeaua. Dacă ai moka este super. Eu am pentru 4 persoane şi mi-a rămas o cafea. Deci ar fi cam 3 cafele espresso. Nu trebuie să aibă zaţ. Şi TREBUIE să fie rece. Fundamental altfel se fac pişcoturile mămăligă (instant). Pune-o într-un recipient mai lărguţ să se răcească mai repede.
  2. Prepară frişca. Ori vegetală (la cutie deja îndulcită) ori smântână cât mai grasă cu 2-3 linguri de zahăr. Nu mai mult decât dacă vrei tu aşa. Eu prefer nu foarte dulce.
  3. Desfă pungile cu pişcoturi. Prepară toate ingredientele. Varsă marsala într-un recipient mai lărguţ (ca să intre pişcotul întreg). Prepară vasul în care vei pune prăjitura.
  4. În general această prăjitură are 3 straturi (dar pot fi şi 2) Decide care să fie straturile însiropate în cafea şi care în marsala. (2 +1). În general 2 de cafea şi unul (la mijloc) de marsala. Sau unul şi unul. Cum vrei.
  5. Pişcoturile absorb cafeaua foarte repede aşa că, ai grijă. Îl întorci pe o parte şi pe alta destul de repede şi îi aşezi unul lângă altul. Termini primul strat, adaugi frişcă/cremă. Dacă primul strat este pus orizontal, al doilea strat trebuie să fie vertical, şi din nou orizontal
  6. Deasupra pui cacao
  7. Laşi la rece, cel puţin, 4 ore. Este mult mai bun după o noapte.

Menţiuni
  1. Eu nu am un vas special pentru Tiramisù, l-am pus într-o cutie amărâtă pentru că frişca nu era foarte stabilă. Aş fi vrut să-l pun pe un platou dar curgea frişca şi am schimbat în ultimul moment. Nu mai am nicio bază pe smântâna românească.
  2. Pentru copii poţi însiropa pişcoturile în siropuri varie (portocale, zmeură, căpşuni, etc) sau compoturi.
  3. Nu recomand crema de mascarpone cu ouă pentru că salmonela este o boală cumplită. Ouăle crude sunt la risc. Mai bine mascarpone fără ouă, simplu sau amestecat cu frişcă.
  4. Se poate face şi cu iaurt şi fructe proaspete. Eu am făcut şi cu sirop/compot de ananas şi iaurt (fără zahăr). Vezi imagine
  5. În loc de cafea se poate folosi ness sau cafea de orz. Am făcut cu tot ce se poate imagina. Toate versiunile sunt foarte bune dar nu se compară cu originalul.

    Pentru vegani/vegetarieni (de post)  în loc de pişcoturi foloseşte biscuiţi populari sau petit beurre. Înlocuieşte frişca din smântână cu frişcă vegetală. Nemaipomenit de bun şi economic.
Pentru mai multe imagini sugestive vizitează pagina Facebook. Dacă îţi place, un "like" nu mi-ar face rău. Mulţumesc.

Crema di mascarpone şi ouă se face aşa: (doar gălbenuşuri)
4 gălbenuşuri
4-5 linguri de zahăr
1 cutie de mascarpone (500 g)
Se bat gălbenuşurile cu zahărul până devin spumă fixă. Se adaugă mascarpone-le cu lingura, una câte una, şi se amestecă ori cu mixerul ori la mână, cu telul. Fără grabă. Este delicioasă şi se poate folosi la foarte multe dulciuri cu straturi. Dar e riscantă din cauza ouălor. Eu am renunţat deşi eram înnebunită. Sănătatea este pe primul plan, pentru mine. :)  

Trimiteți un comentariu

4 Comentarii

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.