Panettone moldovenesc


Acum câţiva ani am văzut undeva un cozonac de forma aceasta. M-am îndrăgostit pe loc. Este absolut încântător. Nu?

Asta-i din alta sarja. E mai alb, se vede, nu?

O să crezi că e greu de făcut şi nici nu te gândeşti să încerci, nu? Că, na, cozonacul nu-i iese oricui. Dar nu e adevărat. Iese... chiar şi unui începător; dacă se străduieşte puţin. Pentru că acesta nu este un cozonac veritabil, ci un dulce care seamănă cu el. Foarte bine chiar. La gust, textură şi formă. Dar este fără ouă şi lapte. Fără umpluturi pretenţioase. Oricine poate să-l facă. Numai să îndrăznească!
Panettone... ai auzit vreodată? Seamănă mai mult cu acesta decât cu dulcele nostru moldovenesc. Dar e mult mai pufos. Mie panettone-le nu îmi place. E foarte aspru!

Fundamental: ai nevoie de o formă rotundă destul de înaltă. Eu am o oală /cratiţă pe care o folosesc în aceste ocazii. E veche, zgâriată şi pătată dar îşi face, încă, foarte bine datoria! Nu pot să mă despart de ea. Mânerele sunt dintr-un material rezistent la temperaturi foarte înalte. 

Grad de dificultate: mediu
Timp de preparare: variabil= 40 min frământat + 60 min. dospit + 20 min.dospit + 50 min.copt.
Porţii: 2 cozonaci imenşi. Unul în formă de trandafiri iar altul în formă tradiţională
Pentru mai mulţi/puţini dublează/reduce cantităţile.
Ingrediente:
  1. 2 kg făină de grâu albă
  2. 1 bucată de drojdie de bere proaspătă. (1 cub)
  3. 4 căni apă
  4. 1 cană zahăr
  5. fructe confiate: Eu am pus stafide şi papaia.
  6. Coajă de portocală rasă sau esenţe. Eu le urăsc. Parcă n-au niciun gust şi costă şi o avere!
  7. 1/2 linguriţă sare
  8. 1 cană ulei de floarea soarelui (150 ml)
  9. Opţional: seminţe de mac
Umplutură la alegere: scorţişoară, dulceaţă (de care ai: prune, caise, cireşe, vişine, smochine, etc.), fulgi de cocos
Ornare trandafir: 1 pahar zahăr (caramel) şi seminţe la alegere (floarea soarelui, susan, in). Eu am pus şi muguri de pin. Trebuia să scap de ei. Nu-mi plac cruzi; mi se face rău. :)

Mod de preparare:
  1. Pune apa la încălzit. Depinde de ce fel de făină ai.
  2. Se cerne făina de mai multe ori. 3-5 ori. Trebuie să fi fost ţinută într-o atmosferă caldă. Nu pe sobă sau calorifer dar adusă de seara într-o cameră călduroasă. Eu o ţin în bucătărie, deci e okay.
  3. Se dizolvă drojdia într-un pahar de apă caldă. NU fierbinte.! Aceasta este cauza numărul 1 pentru care pâinea/cozonacul etc. nu creşte/dospeşte. Adaugă şi sarea în apă.
  4. Pune toate ingredientele (zahăr, coaja de portocale, fructele confiate, esenţa, seminţele), în afară de apă.
  5. Amestecă bine. Pune drojdia dizolvată. Şi începe să frămânţi. Adaugă câtă apă consider că e necesară până faci o cocă destul de tare. Elastică, nu foarte tare dar care să-ţi permită să o modelezi. Dacă e prea moale nu poţi face forme; creşte prea repede şi va avea o textură aspră. Dacă e tare coca şi cozonacul va fi destul de tare. Aşa că, orientează-te.
  6. Frământă cel puţin 15-20 de minute. Nu este foarte greu dar destul de plictisitor. Dacă vrei ceva deosebit respecţi paşii. :)
  7. Începe să pui din ulei, dar nu tot o dată. Adaugă puţin (de ex. 10 ml = 4 linguri) – frământă până se încorporează tot; adaugă – frământă, până îl termini. În total va trebui să frămânţi cam 35 - 45 de minute. Depinde de timpul şi voinţa ta. :) Cu cât frămânţi mai mult cu atât va fi mai fraged. Altfel va fi mai mult pâine dulce.
  8. Acoperă şi lasă la dospit până îşi dublează volumul. Este esenţial. La căldură dar nu pe sobă sau lângă/pe o sursă de căldură directă! Eu l-am pus într-un fotoliu, într-o cameră călduroasă. A crescut într-o oră (1 oră)
  9. PREPARĂ oala. Pune-o pe aragaz, adaugă zahărul şi seminţele. Stai lângă foc, să nu se ardă deloc. Lasă-l să se topească până curge. Uită-te la imagini! Dacă iese fum NU E BINE. Devine amar. Faci un fel de susan. (Îţi aminteşti cum făceai când erai mic?! Ce bun!). Când s-a topit bine (arămiu), opreşte focul şi întoarce oala uşor, /făcând/lăsând să curgă susanul pe toate laturile. FII FOARTE ATENT!!! Să nu cumva să te arzi pentru că nu e de joacă. (Zahărul ars pe piele are acelaşi efect ca plasticul aprins). Eu nu am vrut să acopăr de tot laturile pentru că e destul de greu să-l mănânci. Vei vedea la ce mă refer când vei face. :)
  10. Începe să modelezi coca. Întinde o foaie destul de groasă (1 cm) şi pune umpluturile ce doreşti. (Bineînţeles poţi să pui şi nucă!) Rulează. Taie bucăţi de circa 8 -10 cm. Uită-te la imagini. În oala mea încap 7 bucăţi. Fă-le toate şi apoi începe să le pui în oală. Nu contează dacă iese crema/umplutura. Fii foarte atent. Tu trebuie să le pui cu partea mai frumoasă în JOS şi cu latura care se desface spre mijlocul oalei. Aşa nu se dezmembrează când îl scoţi. Începe din mijloc. Nu le pune prea aproape/înghesuite. Lasă ceva spaţiu dar nu mult. Va trebui să mai crească. Când ai terminat lasă la crescut cel puţin 30 de minute. La căldură. Este esenţial. O dată m-am grăbit şi nu a fost foarte bine. :D 
  11. După cum am zis eu am făcut 2 cozonaci. Dacă şi tu ai doi, şi-ţi încap amândoi odată în cuptor atunci modelează-l şi pe celălalt. Eu nu am pus umplutură. L-am împletit în 3. Tu fă-l cum vrei dar NUMAI dacă le pui pe amândouă împreună. Dacă nu, aşteaptă să-l modelezi DUPĂ ce l-ai băgat pe primul în cuptor. Uite mai multe explicaţii aici.
  12. Nu este nevoie să încălzeşti cuptorul. Eu am pus pe treapta de jos pentru că la mijloc ar fi atins partea de sus. Focul tare (200°) pentru 20 de minute. Apoi micşorează şi lasă alte 20-30 minute. S-a copt greu pentru că era prea înalt al meu. De data asta am experimentat înălţimea asta. Voiam să iasă mai mult o formă de panettone decât de cozonac. Şi a ieşit.
  13. Aprinde şi focul deasupra, dacă ai. De 2-3 ori în timpul copturii.
  14. Când crezi că e copt încerci ori cu o scobitoare ori cum face mama: îl cântăreşti în mâini. Dacă e greu = NU E COPT bine. Dacă e destul de uşor e copt. Metoda este infailibilă dar numai cu multă practică vei învăţa să o nimereşti! 
  15. Acum... cozonacu trandafir, copt în oala caramelizată, va trebui răsturnat IMEDIAT ce l-ai scos din cuptor; altfel nu vei mai reuşi să-l scoţi intact. Am păţit-o. Dacă-l laşi în oală se va întări caramelul. Ai grijă când faci mutarea. Să nu te arzi! Fii extrem de atent. Nu te grăbi!
    Aşa cum vei nota, partea de dedesubt va fi partea „frumoasă”.
  16. Un alt lucru esenţial este: să nu-l tai când este fierbinte. Cuţitul are efecte foarte negative asupra oricărui aliment fierbinte. Dacă nu ai răbdare, rupe din el dar nu folosi cuţitul. Şi oricum, NU MÂNCA fierbinte. Este FOARTE periculos. Mama ne zicea asta mereu. Şi avea dreptate. Poţi să mori. Am probat senzaţia pe pielea mea.

Poftă bună.
Ps. Este puţin maroniu pentru că am pus stafidele să se înmoaie în apă şi apoi am folosit-o la frământat  Plus că macul nu era tot boabe dar mai mult făină. Mie mi-a plăcut foarte mult. Puhav, ar zice mama. : )
Cu un pahar de vin, la o cafea sau un ceai este DIVIN.


    Pentru mai multe imagini sugestive, vizitează pagina Facebook. Nu am putut să postez decât câteva fotografii. Un „like and share” nu m-ar supăra. Am muncit foarte mult la reţeta asta. Pentru tine!
    Absolut de încercat! Este foarte economic şi de mare efect. Gustul apoi... trebuie doar să vezi (guşti) ca să crezi. :)

Trimiteți un comentariu

4 Comentarii

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.