Plăcinte cu brânză

Hmm, ieri am realizat că nu am postat reţeta mamei de plăcinte moldoveneşti, şi-am zis că TREBUIE. Una dintre deliciile cu care ne-au delectat (de mici) părinţii. De ce zic „părinţi”, ce legătură are tata că doar el nu gătea? Păi el era cu brânza!!!
Reţeta mamei, da, dar cu ceva modificări, vei vedea mai jos. Ea le „chema” simplu: PLĂCINTE, atât.
Ne făcea în fiecare sâmbătă, la cuptorul cu lemne. Cum făcea şi sarmale şi mălai sau şi alivancă. Un paradis. Mâncam de ne „bufteam”. ??? Regionalism= „pe săturate”.

Grad de dificultate: mediu
Timp de preparare: variabil= 15-20 min frământat + 40 min. dospit + alte 20 min.dospit + 40 min.copt.
Porţii: 8 plăcinte. Pentru mai multe/puţine dublează/reduce cantităţile.

Ingrediente:
  1. 3 căni pline cu făină albă de grâu (cam 600 g)
  2. 1 bucată de drojdie de bere proaspătă. (1 cub)
  3. 1 cănă lapte
  4. 3-5 (1 cană) linguri zahăr (mie nu-mi place foarte dulce)
  5. 2 linguri pline de margarină sau UNT (50 g) (mama punea untură de porc+ulei)
  6. 1/4 (1 sfert) linguriţă sare
    Pentru umplutură
  7. 200 g brânză de vaci proaspătă
  8. 2 linguri stafide
  9. 1 ou
  10. 1 lingură coajă de portocală rasă sau 1 esenţă portocale sau rom, după gust.
  11. 1/4 linguriţă sare
  12. 1 lingură făină de grâu
  13. puţin ou bătut pentru uns + Opţional: seminţe de mac
    Am uitat de zahăr: 3-4 linguri - după gust
Mod de preparare:

  1. Cerne făina de 2-3 ori. Trebuie să fi fost ţinută într-o atmosferă caldă. Nu pe sobă sau calorifer, dar adusă de seara într-o cameră călduroasă. Eu o ţin în bucătărie, deci e okay.
  2. Pune laptele la încălzit
  3. Dizolvă drojdia în puţin lapte cald (1/2 pahar) NU fierbinte (dar nici Rece)! Aceasta este cauza numărul 1 pentru care pâinea/cozonacul/aluatul de orice fel etc. nu creşte/dospeşte. Adaugă şi sarea în laptele cu drojdia.
  4. În ligheanul/bolul cu făină pune margarina/untul, zahărul şi toarnă laptele cu drojdia. Amalgamează bine şi-ncepe să frămânţi. Adaugă cât lapte consideri că e necesar până faci o cocă nu foarte tare. Elastică care să-ţi permită să o modelezi. Dacă e prea moale nu poţi face forme; creşte prea repede şi va avea o textură aspră. Dacă e tare coca şi plăcintele vor fi tari. Aşa că, orientează-te.
  5. Frământă cel puţin 15-20 de minute. Nu este foarte greu, dar destul de plictisitor. Dacă vrei ceva deosebit respecţi paşii. :) Cu cât frămânţi mai mult cu atât vor fi mai fragede.
  6. Acoperă şi lasă la dospit până îşi dublează volumul. Este esenţial. La căldură, dar nu pe sobă sau lângă/pe o sursă de căldură directă!

  7. PREPARĂ tava , unge-o cu ulei sau pune hârtie de copt. Pregăteşte şi umplutura: pui brânza într-un bol, adaugi toate ingredientele (zahărul, coaja de portocală rasă, lingura de făină, stafidele, oul) amesteci bine, bine
  8. Când a dospit destul (depinde foarte mult de anumiţi factori: căldură, calitatea făinii, drojdie, temperatura laptelui, timpul de frământat, etc.), împarte aluatul în câte plăcinte vrei să faci. Întinde (o foiae) una câte una, cum fac eu, că n-am răbdare să întind întind o foie dreptunghiulară, şi apoi s-o tai în bucăţi pătrate de circa 8 -10 cm una. Eu le fac cum am văzut la mama. Că aşa-mi plac mie. Nu am grija lor că se desfac. Tu... faci cum vrei. Oricum, dacă nu ai idee de ce şi cum, uită-te la imagini (am postat mai multe pe Facebook). Fă-le toate şi aşează-le ordonat în tavă, dar mai distanțate căci îşi vor dubla volumul
  9. Bate oul, unge-le pe toate, ajutându-te de o pensulă. Garniseşte cu seminţe de mac DACĂ VREI
  10. Nu este nevoie să încălzeşti cuptorul. Eu am pus pe treapta din mijloc. Foc tare (200°) pentru 10 de minute. Apoi micşorează flacăra şi lasă alte 20-30 minute.
  11. Aprinde şi focul deasupra, dacă ai. De 2-3 ori în timpul copturii.
  12. Când vezi că au prins o culoare arămie, ar trebui să fie gata. Scoate-le, stropeşte-le cu puţină apă şi miere (opţional) sau zahăr, acoperă-le cu un şervet să lasă să se răcească vreo 15 min. Dacă ai răbdare!!! Dacă nu... nu. Dar, pe cuvânt, este extrem de periculos să mănânci fierbinte. Hai că nu mori, aşteaptă puţin... DAR ce miros... mmmmmmmmmmmmm

Menţiuni
Toată lumea a mâncat aşa ceva, nu? E nevoie de cuvinte? NU!!!!!!!! Cum zic italienii: „provare per credere”= „dacă nu vezi - nu crezi” (nu este traducere literară)
Mi-a rămas ceva aluat şi am făcut GOGOŞI!!!
Poftă bună.

Pentru mai multe imagini sugestive, vizitează pagina Facebook. Nu am putut să postez decât câteva fotografii aici. Un „like and share” nu m-ar supăra.

"La plăcinte înainte, la război înapoi." Cum zice Creangă.



Trimiteți un comentariu

2 Comentarii

  1. Ah! este cred desertul pe care nu l-as refuza niciodata si de care imi e dor. Sunt invidioasa , i will kill for one !

    RăspundețiȘtergere
  2. Ar trebui să fiu la dietă eu... =p~ Voiam să fac doar vreo 3, aşa, ca să pot posta reţeta. Au ieşit 8. Se vede că n-am făcut de mult. Ţi-aş oferi cu drag.

    RăspundețiȘtergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.