Dulceaţă de zarzări

Cineva mi-a făcut o observaţie cum că nu am postat nicio reţetă de dulceaţă încă. E adevărat!!! Îmi cer scuze şi remediez imediat. Fac foarte multe dulceţuri/compoturi şi varie, dar nu sunt mare fan. De aceea (poate) nu m-am gândit să postez una, sau pentru că mă gândesc că majoritatea ştie să facă o dulceaţă. Dar... nu toţi s-au născut învăţaţi.
Nu am poze pas cu pas pentru că nu m-am gândit că voi da reţeta. Poate voi face rost cumva şi promit să le postez.
Această modalitate este aceea pe care o foloseşte familia mea (cu mult succes) de zeci de ani. Probabil ai auzit şi de altele.
Gătită în felul de mai jos, fără niciun fel de conservanţi, aditivi şi varie, dulceaţa poate ţine şi 5 ani. Evident, dacă ai de gând să o conservi 5 ani e foarte grav. Conservele ar trebui consumate pe durata unui an. Eu am borcane de 3 ani circa şi sunt absolut perfecte.
Recomand totuşi să le consumi în maxim 3 ani şi NUMAI dacă s-au conservat bine. Nu cu mucegai. Chiar dacă au numai deasupra (ţi se pare). Mucegaiul este o ciupercă care poate provoca grave probleme de sănătate. Tu elimini mucegaiul vizibil şi restul pare ok, gustul nu este afectat, dar recomand să eviţi consumul acestuia. NU SE MERITĂ să-ţi rişti sănătatea pentru un pic de dulceaţă/conservă. Atenţie mare.

Grad de dificultate: redus
Timp de preparare: 3 ore
Porţii: 13-14 borcane de 400 g

Nu voi da cantităţile ce vezi în imagini că te-ai înspăimânta. Anul acesta zarzării au rodit foarte mult, exagerat chiar, şi am profitat.
Evident, am folosit ceaune uriaşe pe foc la soba cu lemne.
Proporţiile/cantităţile pot varia de la caz la caz. Cui îi place mai dulce, cui nu prea (mie de ex.) Deci vezi tu ce gusturi ai. Nu trebuie să le respecţi întocmai.

Ingrediente
  1. 5 kg zarzări
  2. 1+1/5 kg zahăr. Dacă nu sunt destul de maturi/copţi = dulci poţi pune 2 kg (după gust)
Mod de preparare
  1. Prepară mai întâi (sau între timp) borcanele, spălându-le şi lăsându-le să se usuce bine (undeva la căldură, cu gura-n jos). Verifică dacă capacele se închid ermetic, dacă nu - trebuie să cumperi noi deoarece dulceaţa se va altera rapid
  2. Spală zarzării, desfă-i (cu mâinile) să le scoţi sâmburii
  3. Pune-i într-o cratiţă la foc domol, toarnă zahărul deasupra, amestecă şi lasă să fiarbă în jur de 2 ore, după gust. La noi a durat foarte mult pentru că au fost cantități uriaşe. Amestecă din când în când având mare grijă să nu se prindă de fund. Dacă se prinde trebuie (neapărat) să schimbi oala/cratiță pentru că se va afuma. Mie... chiar îmi place afumată, dar numai aceea de prune. Ai grijă deci.
  4. Când e gata? Păi e greu să explic exact. Dulceaţa de zarzări este puţin bizară: fructele se fac praf şi iese mai mult o pastă. Asta pentru că trebuie fiartă mult să nu se strice. Dacă vrei ca fructele să rămână întregi poţi să pui ceva gelatină să se lege mai repede, dar NU RECOMAND. Pentru că odată ce o fierbi mai puţin vei fi constrâns să pui conservanţi şi atunci n-ai făcut ceva sănătos. Mai bine cumperi din magazine. Economiseşti şi timp şi bani, dar nu mănânci sănătos. Orientează-te şi nu te lua după ce spun ăştia la televizor. Cunosc persoane care au făcut dulceţuri bio vreme de 50 de ani şi dintr-odată decid să pună gelatină şi conservanţi pentru că aşa au văzut reţeta în Tv. Decizia e a ta.
  5. Deci, când e gata (2 ore sunt suficiente) UPDATE: e gata când nu mai face bulbuci (uită-te la imagine (dreapta). Îmi cer scuze că nu am precizat din prima. Nu mi-a trecut prin minte; noroc că am vorbit cu Cicy (cumnată-mea) şi m-a întrebat dacă am amintit despre asta.
    o pui în borcane imediat, ajutându-te de o lingură sau polonic micuţ. Fă mare atenţie să nu te arzi. Închide fiecare borcan foarte bine (fundamental). Într-un recipient mare, cum ar fi un lighean/ladă/cutie rezistentă, pune o pătură, aşează toate borcanele şi înveleşte-le foarte bine. Le vei lăsa cel puţin o noapte (10-12 ore) sau mai mult (într-o încăpere oarecum călduroasă) până se răcesc. Noi le lăsăm 2 zile circa. Apoi le poţi muta pe un raft. Nu la rece, nu la cald, dar ferite de lumină (la întuneric). Într-o debara, de ex., un raft acoperit cu o perdea groasă netransparentă, etc. Temperatură normală (nu lângă caloriferul cald, sobă, unde bate soarele, etc.)
Menţiuni
  • Familia mea foloseşte această metodă (cum am zis mai sus) aproape la toate dulceţurile şi nu am avut un singur borcan care să se altereze.  
  • Gustul este dulce acrişor, uşor parfumat, foarte plăcut! 
  • Dacă-ţi place (şi ţi-am dat o idee) orice iniţiativă: un like/share la pagina Facebook (click şi vei găsi mult mai multe fotografii), un vot (în dreapta sus) este echivalent cu  Mulţumesc

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii