Sarmale cu jumări și praz

S-a dus postul, Doamne iartă-mă, și eu abia am așteptat să-i fac mamei sarmale cu jumări + slănină. Nu a mâncat de foarte mulți ani, că na, carnea de porc și, mai ales grăsimile, te ucid.
Sincer, obișnuiam să-i atrag mereu atenția, dar în ultima perioadă mă întreb de ce naiba trăim dacă nu putem (măcar) mânca ce ne place?!
Nu zic să mâncăm în fiecare zi/lună, dar de 2-3 ori pe an. Că-i de o bunătate unică. Gusturi străbune și merită tot sacrificiul.
După... 3 zile bei numai ceai, mănânci salate și fructe. Recomandarea mea, tu faci cum vrei. Este viața ta, ești liber.

Nu suport când se găsesc unii să insiste să mănânci doar fierturi și alte minuni. De ce ar trebui să fie recomandările lor singurele corecte? Chiar nu avem dreptul să facem ce vrem cu sănătatea noastră?
Vorbesc eu... :P

Această rețetă (personală) este foarte colorată, simplă, bogată și absolut DELICIOASĂ!!! Fără prăjeală.
Exclusiv pentru prietenii mei celiaci și diabetici.
Grad de dificultate: înalt
Timp de preparare: 50 + 150 min
Porţii: depinde cât de mâncăcios eşti. Cam 35 bucăți nu foarte mici

Premiză: îmi plac sarmalele mari.
1. pt că nu am răbdare
2. nu vreau să mănânc mai mult frunze!!!
Ingrediente
  1. 300 g orez bob rotund
  2. 100 g jumări
  3. 100 g slănină
  4. 1/2 praz
  5. 4 cepe galbene
  6. 1 morcov
  7. Opțional: 1 borcan 300 g de tocană de legume. Noi am făcut-o-n casă: ardei, ceapă, morcovi. În alternativă pui 1 alt morcov, un ardei gras, si 1 altă ceapă. După gust oricum
  8. 1 creangă mare de cimbru = 1 lingură praf
  9. sare după gust (1 lingură)
  10. 1 linguriţă piper negru/colorat
  11. 1 linguriță boia de ardei iute
  12. 1 lingură boia de ardei dulce
  13. 1 varză înfoiată (special pentru sarmale) murată/proaspătă + 3-4 ardei graşi micuţi (mie nu-mi plac), sau iar poți pune frunze de viță (dacă ai conservat)
Mod de preparare
  1. Curăță, spală, taie toate ingredientele: prazul, ceapa
  2. Curăță, spală, rad morcovii pe răzătoarea mică sau mare.
  3. Pune orezul la umflat în apă fierbinte. Lasă să dea un clocot, oprește focul și scurge
  4. Toacă jumările, taie slănina cubulețe
  5. Pune totul într-un bol, adaugă cimbrul, mirodeniile, tocana, etc. Amestecă foarte bine
  6. Prepară frunzele: dacă sunt proaspete pune-le pentru 3-4 minute în apă fierbinte ca să se moaie. Rupe codiţile şi dă-le dimensiunea care vrei. Eu le rup foarte rar, dar văd că mulţi sunt fixaţi cu mărimea. Mie îmi plac foarte mari, cumnată-mea le face mici mici. Stă 3 zile la învârtit (ciucit :))
  7. Prepară o oală punând cotoare/frunze de varză murată/proaspătă (tăiate) pe fundul oalei
  8. Împachetează-le şi așează-le ordonat  într-o oală la plăcere. De lut/ceramică ar fi ideal. Printre sarmale poți pune și bucăți de șuncă afumată, costiță sau varie. Nu am cum să explic cum se împachetează sarmalele dar am să fac un video când o să aibă cine să filmeze. :). Deasupra le vei acoperi cu frunze/cotoare. UN alt SECRET: dacă-ți rămâne oala goală, pune deasupra ceva greutate. Cum am pus eu un castronel din sticlă pt microunde. Asta pentru că orezul se umflă și dacă are spațiu sarmalele se vor desface. Dacă ai pățit vreodată asta și nu ai știut ce s-a-ntâmplat, acum știi. :D
  9. Adaugă 1 cană cu apă (200-300 ml) sau supă caldă de verdețuri/legume. Adică cât să acopere sarmalele. NU MAI MULT, ba chiar mai puțin. Vei verifica des dacă mai trebuie. Pune oala pe foc sau la cuptor. Cum preferi și ai posibilitatea. Eu le prefer la cuptorul cu lemne... Mda, cine nu? Dacă vrei să le pui la cuptor recomand să le pui întâi pe foc să înceapă să fiarbă apoi le dai la cuptor. Se vor coace mai rapid.
  10. Fundamental este ca sarmalele să fiarbă la foc lent pentru cel puțin 150 min (aproape 3 ore dacă sunt la cuptor)

Menţiuni
  • Nu cumva sa uiti sa pui un capac (sau farfurie) deasupra sarmalelor (direct) inainte de a le pune la fiert. Asta pentru ca se vor umfla prea tare si se pot desface. Mai ales daca este spatiu mult in oala/cratita, etc. Daca ai patit-o si n-ai stiut de ce, acum stii.
  • Eventual se pot umple şi ardei.
  • Pentru alte rețete similare de post sau nu, vizitează meni-ul din prima bară de sus (mijloc) „Îndrăznețe”. (nu se prea observă).
  • Dacă-ţi place (şi ţi-am dat o idee) orice iniţiativă: un like/share la pagina Facebook (click şi vei găsi mult mai multe fotografii),  este echivalent cu Mulţumesc.

Trimiteți un comentariu

4 Comentarii

  1. Vai, n-am mancat asa ceva de cand eram foarte mica. Tot din motivul ca nu e sanatos. Voi face negresit. Numai sa gasesc jumari. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă suntem atenți la orice mâncăm, pe bune că nu mai mâncăm nimic. Viața trebuie trăită... măcar din când în când.

      Ștergere
  2. wow! intr-adevar e o reteta pentru gurmanzi....o sa o pun si eu pe mama sa o incerce...si daca tot vorbim de retete iti recomand si eu asta:)

    http://presainblugi.com/masterchef-reloaded-omleta-boiereasca-galerie-foto-de-lasat-gura-apa/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :D Pentru iubitori, mă gândesc, Super rețeta ta. Sunt fan omlete.

      Ștergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.