Cum se curăţă maţele pentru chişcă


Cum se curăţă maţele pentru chişcă în Moldova, mai bine zis la mine acasă şi conjugarea verbului „a curăţa" este la imperfect, adică „curăţau". Astăzi nu mai facem aşa ceva. Astăzi nu mai avem porci, astăzi cumpărăm maţe. Astăzi suntem, toţi, comozi. Și nu acuz, e chiar foarte practic pentru că-n ziua de azi avem mult mai puțin timp și mai multe lucruri de făcut.
Aceasta este metoda din moşi strămoşi transmisă din generaţie în generaţie. Aş vrea să nu se piardă în neant. Ar fi păcat. 

Am notat cum multe persoane caută această informaţie şi m-am decis să explic cum făceam eu când aveau părinţii porci.
Din nefericire nu am fotografii pas cu pas. Voi încerca să fiu cât mai precisă posibil. Au trecut foarte mulţi ani de când făceam eu asta, dar amintirea este foarte limpede în mintea mea. Nu era chiar o joacă de copii. Deşi eu eram doar un copil când am început. Nimeni altcineva nu se oferea voluntar la această îndeletnicire. Eu... am făcut întotdeauna ce TREBUIA să fac, mi-a plăcut sau nu. Cel puţin, am încercat cu toate puterile mele.

Cum se curata matele pentru chisca-Retetele bunicii

Precizări:

1.  Este un procedeu dezgustător, fără doar şi poate. Nu multe persoane au curajul să se implice. Aşa că dacă nu căutai această informaţie, opreşte-te aici. S-ar putea să te simţi rău, dacă eşti sensibil.
2.  De preferat ar fi ca această operaţie să fie făcută în aer liber. Bănuieşti de ce, nu? Dacă eşti la oraş, deschide ferestrele. Acţiunea trebuie făcută imediat ce au fost scoase, adică cât sunt calde.
Mama mă grăbea întotdeauna şi-mi zicea că dacă se răcesc nu voi mai putea să le desprind una de alta. Nu ştiu dacă se pot desprinde când sunt reci pentru că nu le-am lăsat niciodată să se răcească
3.  Sunt necesare 2 persoane.
4.  Îţi trebuie o pâlnie, multă apă, mănuşi de cauciuc, mască (dacă crezi că nu rezişti) şi multă răbdare/resemnare. Apoi vei avea nevoie de 2-3 litri oţet, făină de mălai şi sare (mai nou, BICARBONAT de sodiu).
5. Unele persoane zic că folosesc detergent la spălat. Nu am folosit niciodată şi întotdeauna am crezut că e o glumă. Sunt alte produse care se folosesc din moşi strămoşi şi au funcţionat foarte bine.
6.  Alte persoane zic că le spală în maşina de spălat. Hmm. Nu ştiu ce să zic, şi asta mi se pare o glumă. Dacă vrei poţi să încerci, eu nu -ţi dau această sugestie pentru că nu am încercat niciodată. Poate chiar funcţionează. Cine s-a lăudat cu metoda asta ne-a adus o chişcă care avea încă miros. 

Să începem. Înarmează-te cu răbdare şi încearcă să nu te laşi cuprins de dezgust. 

1. Aşadar după ce s-au scos maţele se pun într-un lighean cât mai mare. Încă în casă se desprind una de alta, cu MÂINILE. Nu folosi cuţit sau alt obiect pentru că le poţi atinge şi crapă. Nu este deloc simpatic să se întâmple asta în casă. Nu este greu, trage cu delicateţe, dar fii ferm. Separă-le una câte una, stomacul, maţele groase. Pune-le în alt lighean. 

Cum se curata matele pentru chisca de Cristina G.
Întoarcea mațelor - poze pas cu pas. Uită-te bine și citește cu atenție. 
2.  Când ai terminat Du-te afară, în grădină, cât mai departe de casă. În zăpadă, da. Ia-ţi o pereche de cizme de cauciuc pt.că ţi se vor uda picioarele şi vei îngheţa. Ia cu tine câteva găleţi cu apă. Cât mai multe. (3-6) . Ai nevoie şi de o pâlnie mai mititica pentru maţele subţiri. 


Cum se curata matele pentru chisca de Cristina G.
Întoarcea mațelor - poze pas cu pas. Uită-te bine și citește cu atenție. 
3. Se începe neapărat cu maţele subţiri că se răcesc mai repede şi pot îngheţa. Update: mama mi-a aminitit că maţele se taie înainte de a fi golite. Da, este logic. Fiind lungi nu le poţi goli/clăti bine. Taiele cât crezi de lungi (1-1,20 m) dar să le poţi ţine între mâini. Repede, dar cu grijă să nu-ţi sară între ochi. După le vei tăia din nou dacă sunt prea lungi. 
Una dintre persoane ia un maţ de un capăt, îl goleşte (în zăpadă, până la primăvară mirosul se va dilua). Golirea se face apăsând cu o mână (se prinde între arătător şi degetul mare) pe toată lungimea maţului, destul de ferm dar nu trage excesiv, se poate rupe. Câteodată nu se poate fără apă (constipat, saracul porc, e si el om, nu? :D), cu o cană mai rea se ia apă şi se toarnă, ajutându-te de pâlnie, în maţ după care se goleşte din nou. Ţine strâns capătul ca apă să nu curgă afară. Vântură ţinând strâns ambele capete. Unul într-o mână şi celălalt în alta. Goleşte. Umple cu apă,  NU până la refuz că va trebuie să vânturi. Ţine de capete strâns, ridică o mână în sus, facând apa să lunece în sus şi-n jos. Ridică cealaltă mână, apleac-o pe ailaltă şi tot aşa. Goleşte. Repetă operaţia de câteva ori până maţul e liber de orice impuritate. Transferă-l într-un alt lighean mare umplut cu apă unde ai turnat 1 litru de oţet. Oţetul ajută la eliminarea mirosului şi, în acest caz, împiedică îngheţarea apei. 

Cum se curata matele pentru chisca-Retetele Bunicii
Întoarcea mațelor - poze pas cu pas. Uită-te bine și citește cu atenție. Sincer, recomand cumpărarea lor. Sunt gata spălate și pregătite.
4. Repetă operaţia la toate maţele, stomac. Pentru maţele groase/creţe nu vei avea nevoie de o pâlnie, dar e mai uşor că sunt mai largi. Grăbeşte operaţia cât de mult poţi, dacă eşti afară. Îngheţi teribil, tu dar şi maţele. Îţi pot digera mâinile. Nu foarte simpatic, vorbesc din experienţă.

Cum se curata matele pentru chisca-Retetele Bunicii
Întoarcea mațelor - poze pas cu pas. Uită-te bine și citește cu atenție. Sincer, recomand cumpărarea lor. Sunt gata spălate și pregătite. Așa fac eu când nu tai porcul și vreau chișcă - fac des în cursul anului. De poftă.

5. Tăiatul (al doilea, in caz de sunt prea lungi). Operaţia se face în casă, la căldurică. Brrr. Maţele subţiri sunt foarte lungi. Trebuiesc tăiate ÎNAINTE de a fi întoarse, altfel va rezulta foarte dificil următorul pas. Se taie cât de lung consideri necesar. Încearcă să nu le faci foarte scurte. La fiert se strâng foarte mult. 50 de cm e puţin, dacă legi capetele unul de altul. Dacă le legi separat poate fi ok. Totuşi, eu sugerez o lungime mai mare de 65 de cm.

Cum se curata matele pentru chisca-Retete Stramosesti
Întoarcea mațelor - poze pas cu pas. Uită-te bine și citește cu atenție. 
6. Întoarcerea maţelor. Am încercat să fac nişte fotografii (mai sus), dar singură nu prea reuşesc să arăt procedeul exact. Maţele mele sunt din comerţ (nu am porc la oraș. :D ) şi nu necesită întoarcere. 
Este doar o simulare ca să fiu cât mai clară. Procedeul este destul de dificil dacă nu ai mai făcut niciodată, dar totul se învaţă. (Eu am învăţat când aveam vreo 6 anişori cred. Poate chiar mai puţin.). Ia un obiect din lemn, rotunjit la vârf SAU chiar o lingură de metal care are capătul mânerului/cozii puţin rotunjit, îndoaie 2-3 cm maţul la un capăt ia capătul lingurii, bagă-l sub capătul îndoit (la exterior) şi începe să tragi uşor de partea care lunecă pe coada lingurii. Mda.. rezultă greu de înţeles dacă nu ai văzut niciodată. Într-o mână ţii lingura şi cu cu degetul mare de la cealaltă mână îl faci să lunece uşor. Dacă îţi lunecă nu te necăji prea mult pentru că i se poate întâmpla oricui. 
Încearcă până reuşeşti să înveţi. (chiar şi de 10 ori). Numai cu perseverență se poate învăţa. Pentru că vei reuşi, îţi garantez, cu răbdare, bunăvoinţă şi ambiţie.
Va trebui să faci acelaşi lucru cu fiecare maţ în parte. 
Răbdarea este fundamentală
Dacă te enervezi (cum mi se întâmpla mie când eram foarte mică) nu ajungi nicăieri şi totul ţi se va părea ŞI mai greu. Lingura de metal este mai uşor de folosit, lunecă mai bine. 

Cum se curata matele pentru chisca-Retetele Bunicii
Întoarcea mațelor - poze pas cu pas. Uită-te bine și citește cu atenție. 
6. Spălarea propriu-zisă pentru eliminarea mirosului. Ai nevoie de (cum am zis mai sus) oţet, sare grunjoasă şi făină de mălai (bicarbonat). Eu le foloseam pe toate în ordine (in afara de bicarbonat, nu mi-a trecut niciodata prin minte, dar merita o incercare).
Se spală insistând destul de mult, ca şi cum ai spăla rufe. Freacă-le una de alta, ia-le pe rând etc etc, în prima apă unde este deja oţet. Fă-o pentru 10 - 15 min.

7. Aruncă apa, pune alta cu multă sare, spală, freacă cât de bine poţi.
Repetă metoda de câte ori consideri necesar, intercalând apă cu oţet şi apă cu sare. Toată această suferinţă poate dura şi 3 - 4 ore. Este absolut ESENŢIAL ca maţele să nu miroase niciun pic. Altel... hmm nu vei reuşi să mănânci urca. De multe ori ni se aducea urcă care nu putea fi nici măcar atinsă din cauza mirosului. Eu nu am mâncat niciodată de la străini oricum.

Dacă nu ai aşa de mult timp la dispoziţie şi NU trebuie să faci chişca în aceeaşi zi, îţi sugerez o altă metodă, puţin mai scurtă, dar la fel de eficace. (Noi făceam totul într-o zi. Aşa era obiceiul.) 

Procedează cum am zis exact până acum. Goleşte/curăţă maţele, spală-le cu apă şi oţet, apă cu sare, intercalează de cel puţin 6-7 ori. Apoi pune mult oţet într-un lighean mare cu apă. Pune maţele în el şi lasă-le pentru câteva ore (chiar şi o noapte).

7. Se întorc maţele din nou. Adică să revină cu partea iniţială, unde se găsesc bucăţele de grăsime prin care erau lipite/prinse maţele în organism. Repetă procedeul de mai sus (punctul 5). Asta se face numai după ce ai ajuns la concluzia că nu mai miros deloc. Miroase-le de foarte aproape. Bagă nasul dacă eşti răcit şi nu simţi, sau cere altuia să o facă pentru tine. Este esenţial să nu se mai simtă nici cel mai vag miros.
Pune mălai fără apă. Oricum maţele vor lăsa destulă apă. Este indicat ca această operaţie să nu fie făcută în apă pentru că este destul de greu să vezi limpede când maţele sunt imerse în apă. Deci se pune mălaiul şi se ia fiecare maţ în parte curăţându-l de orice bucăţică de grăsime sau orice ar fi. Cu mâinile, fără alte obiecte. Curăţele pe toate. Freacă cât poţi de bine cu mălai mult. Este mai uşor să rupi/desprinzi aceste bucăţele după ce le-ai frecat cu mălai. Vorbesc din experienţă. Deseori voiam să scurtez procedeul acesta infinit, dar nu funcţiona. :D

8. Spală-le din nou şi pe această parte cu apă şi oţet, apă cu sare. Intercalează ca mai înainte.

9. Ultima fază este aceea de a prepara maţele pentru umplerea lor... TREBUIESC întoarse din nou. Noi aşa făceam. 

10. Uitam, se procedează la fel cu stomacul pentru tobă Cred că am scris mai sus, dar vreau să reamintesc. Şi maţul cel mai gros/creţ este optim pentru tobă.


Maţele din comerţ nu trebuies întoarse şi nici spălate că sunt deja. Nu este nicio o rusine sa le cumperi. Chiar sugerez. Nu sunt foarte scumpe si economisesti vreo 7 ore, nervi, oboseala.

Ar fi de preferat să le clăteşti puţin sau/şi să le ţii câteva minute în apă rece că sunt extrem de sărate. Ai grija de cantitatea de sare din aluat.

Pentru reţeta de chişcă pas cu pas click pe: chişcă cu ficat de pui. Înlocuiește ficatul de pui cu cel de porc şi treaba e gata. 
Oh... uitam. Poţi face chişcă şi fără niciun fel de carne. Adică de post. Cu ciuperci și dovleac, de exemplu!!! 
Eu o ador, NUMAI să fie cu crupe. :) 
Nu mai vorbim de tradiție aici, va deveni cu timpul.

Sper din suflet că am reuşit să fiu destul de explicită şi că am ajutat măcar o persoană. 


***
Rețeta/metoda/explicați asta și multe altele au fost adunate și incluse în cartea de bucate autentice românești - adică din moși strămoși - numită Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul III – Prepară Porcul de Ignat.  

Retetele bunicii invatate de la mama de Cristina G.

Toate cărțile mele (de bucate, dar și de auto-ajutor, romane și memorii) se găsesc peste tot în mediul online, în ambele versiuni (adică electronic și de hârtie).  

Versiuni electronice aici:

***
Menţiuni speciale

Mi-a luat foarte mult să descriu această metodă (din amintiri) aşa că, dacă ţi-am fost de folos, măcar un pic, te rog să lași o mărturie (cât de mică, contează mult). Sper să ai timp
Dacă ai apreciat dă un like, share, lasă un comment (engleza-i la putere - romgleza. :P) sau alătură-te la formidabila pagina de Facebook.
O găsești tu pe undeva pe aici. Se plimba aiurea. Nu stiu ce-i cu ea. :)
Dacă nu ai observat, sunt doua meniuri SUS cu fel de fel de rețete.
Când cauți ceva pe blog, foloseste diacitrice (ă, â, î, ș, ț).
Dacă nu găsești ce te interesează, încearcă o combinație de cuvinte cu și fără diacritice: varză varza, roșii rosii, brânza branza, curăţă maţe chişcă curata mate chisca.

***
Nu uita să mă urmărești și să-mi citești cărțile pe Amazon.
Mulțumesc, om cu suflet! 
Pe data viitoare.


Cum se curata matele pentru chisca-Retetele Bunicii
Chișcă cu ciuperci. Mațe cumpărate. 


Trimiteți un comentariu

24 Comentarii

  1. ESTI UN OM DEOSEBIT.SA AI PARTE DE SANATATE SI TOT CE TI-AI MAI DORI SA SE INDEPLINEASCA.

    RăspundețiȘtergere
  2. La fel facea si bunica mea,eu am invatat de la ea, ce vremuri!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Mii de multumiri, doamna! Sarbatori fericite!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Infinite scuze, mi-a scapat acest mesaj (plus ca a fost o perioada extrem de lunga in care nu am putut raspunde la comentarii). Eu va multumesc. (f)

      Ștergere
  4. sa fiti binecuvantata pt toata lucrarea ...LAMULTI ANI SI MULTE BINECU
    VANTARI!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Cand ai multe mate de oaie mici si trebuie sa le pui pe palnie sa faci carnatii, cum faci? ...ca e o mare pierdere de timp sa te chinui sa nimeresti gaura si sa o potrivesti, iti aluneca, nu se desfac bine etc... Poate ai un raspuns si niste poze de cum sa faci sa fie mai usor, ca e un intreg chin si nu am vazut pe nicaieri o astfel de explicatie. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Nenea Me, îmi pare tare rău dar nu am lucrat niciodată cu mațe de oaie. Sincer, nu știu cât de mici sunt și ce idei să dau. Să mă gândesc puțin, întreb, dar poze sigur n-am. Baftă multă.

      Ștergere
    2. @Nenea Me, nu cred că mai vedeți acest răspuns, dar îl scriu oricum.
      Târziu. Îmi pare rău. Acum l-am revăzut.
      Cu mațele de oaie, ați încercat să suflați în ele, înainte de a le trage pe pâlnie?

      Ștergere
    3. Multumesc de comentariu. Da. Am incercat sa le suflu... Ideea e ca sa pot sufla, trebuie sa desprind partile de mat. E foarte dificil sa desprinzi partile. Odata ce ai desprins partile asta e tot, restul e mai simplu. Acest lucru imi trebuie. Sa pot desprinde partile pentru a le baga pe palnie. Aici e cel mai greu. Sa se poata desprinde pentru a se poate introduce pe palnie. Aici e nevoie de o solutie simpla si rapida daca aveti. Multumesc si sarbatori cu bucurie!

      Ștergere
    4. Eu vă mulțumesc pentru vizită. Știu exact la ce vă referiți. Probabil ați încercat deja să le puneți în apă, că noi asta făceam. Când sunt în apă, un pic călduță, se desprind mai ușor. Din nefericire, procesul nu este rapid. Îmi pare rău că nu vă pot ajuta altfel. Sărbători delicioase și dvs.

      Ștergere
  6. Îmi pare rău ca treceți prin așa mare chinuială la curățatul mațelor.Eu le umplu cu apă și apoi pe un fund de lemn și cu cuțitul ,chiar cu tăișul, le curăt foarte ușor ,răzând pur și simplu mațul,fără ca acesta să se rupă sau tăia.Ca să mă conving de asta le umplu din nou cu apă.Pentru a le introduce mai ușor pe teava de cârnați suflu în ele și astfel nu mă chinui.Sărbători cu sănătate și bucurii în familiile dumneavoastră vă doresc !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă mulțumesc pentru comentariu. Sper ca metoda dvs. să fie folositoare celor care au nevoie.
      Nu mi-e clar anumite lucruri: le umpleți cu apă și le radeți cu cuțitul așa umplute de apă?
      Și mirosul cum dispare dacă numai le umpleți cu apă?
      Sărbători fericite și numai bine și dvs. și familiei.

      Ștergere
  7. Intestinele se întorc foarte ușor și poți sufla în ele ca să le umfli cu ajutorul unei "tevi" de la stativele mamei. Sper ca m-ați înțeles 😊

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Absolut de acord. Folosit si functioneaza perfect!
      Multumim pentru idee.
      Sa auzim numai de bine.

      Ștergere
  8. multumesc am cumparat mate crete dar pe interior nu sunt asa bine curatate deci incerc cu sfaturile tale sa le mai curat sanatate multa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. Eu vă mulțumesc pentru încredere. Nu știu cât v-au ajutat aceste sfaturi, mațele crețe sunt mult mai greu de curățat și pregătit. Să auzim numai de bine! PS. Nu există scuze pentru un răspuns atât de întârziat, dar îmi pare rău că nu am văzut comentariul dvs. până acum. Mulțumesc încă o dată.

      Ștergere
  9. Eu vă mulțumesc pentru încredere. Să auzim numai de bine!

    RăspundețiȘtergere

RESPECT este cuvântul de ordine. Aroganța/grandomania, insultele de orice gen, comentariile care NU sunt la obiect nu au ce căuta pe această pagină. Dedic trup şi suflet reţetelor, de aceea orice iniţiativă pozitivă (like, share, comment) este apreciată. Mulţumesc. O viaţă delicioasă îţi doresc. Ps. În caz de nu vezi publicat comentariul tău (1-3 zile), este pentru că nu am acces la internet.