Jumări

Zilele trecute, o fană mi-a scris întrebându-mă dacă am vreo rețetă specială de jumări.
Nu am, din nefericire. Dar o voi scrie oricum. Cred că așa face toată lumea.
--- Ce sunt jumările?
Păi, slănină prăjită până la extrem (de obicei). Nu foarte sănătos... și nici gustul nu este pentru toată lumea.
--- Ce poți face cu ele? Ehehhe... ce NU poți face cu ele?!

De mici, mama făcea zeci de kilograme. Creșteam niște monștri de porci. Special pentru grăsime/untură pentru că porția de ulei pe cap de locuitor, nu ajungea nici pe o zi, darămite pe o lună.
Într-un an, am hrănit porcul atât de mult încât atunci când i-a venit sorocul (săracul de el... dar asta-i viața... ) nu am reușit să-l scoatem afară din coteț. Nimeni nu s-a așteptat la așa ceva. Glumești???
Ce credeți că a făcut tata? Păi, ce putea să facă decât să strice cotețul!?!
Câte jumări am avut...

Ziceam că se pot pune în multe mâncăruri, fără exagerare.
O rețetă am publicat și eu, sarmale cu jumări, mai am câteva pregătite.
Dar cel mai mult se folosesc la varză.
Nu știu dacă ai mâncat vreodată. Recunosc că nu sunt fan jumări, absolut deloc, dar varza cu jumări e nemaipomenită! Hmm... uite că nu găsesc pozele să o pot publica. Fir-ar, doar am făcut la țară, săptămâna trecută!
Personal, iubesc jumările făcute proaspete... ălea care au șoricul crocant... cu ouă și mămăligă. O delicatesă unică! Greu de rezistat... dar și mai greu de digerat!

Subliniez, jumările nu sunt sănătoase pe nicio scară a alimentelor, și au un gust particular. Ori îți plac, ori le urăști.
Grad de dificultate: redus
Timp de preparare: variabil
Porții: depinde

Ingrediente
  1. slănină fără șoric, optimă ar fi aceea care are și ceva carne prin ea
  2. sare
  3. 1 pahar ulei sau untură
Mod de preparare - Ai nevoie de un ceaun/cratiță mare, de preferabil din tuci sau ceramică
Noi aveam slănina (proaspătă, neafumată adică) deja sărată, imediat ce o iei de pe porc, o lași să se răcească apoi o sărezi. Nu știu ce fel de slănină ai tu, din comerț sau de la rude, și nu știu dacă este sărată. Oricum ar fi, poți săra jumările când sunt gata, sau o faci în timpul prăjirii. Lucru ce nu recomand dacă ai de gând să folosești slănina în scopuri cosmetice (eu fac creme din ea).
  1. Taie slănina bucăți de mărimea care vrei tu. Cu cât o tai mai mare cu atât jumările vor fi mai mari. Dar nu cred că vrei jumări mari, va trebui să le tai din nou când le folosești, nu recomand. Decât dacă ai de gând să le tragi/mărunțești cu mașina de tocat carne/mixer. De menționat și partea cealaltă a monedei. Dacă le tai prea mici, se vor topi de tot
  2. Mărimea optimă ar fi cam de 3 cm lungime, 2 lățime. Nu trebuiesc tăiate încă o dată, le poți folosi direct, fără probleme.
  3. Pune paharul de ulei în ceaunul aflat pe foc slab, adaugi slănina tăiată cuburi, amesteci până slănina începe să se topească și lași până când jumările vor începe să plutească. Aici, depinde foarte mult de gusturile tale, de ceea ce ai intenție să faci cu ele. Cunosc pe cineva care le mănâncă ca atare, reci, cu pâine... brrrrrrrr. Noi făceam jumări mai mult, și aproape exclusiv pentru a extrage untura. De aceea le făceam foarte uscate, nu rămânea pic de grăsime în ele, se sfărâmau dacă le manevrai fără atenție. Dar trebuiau și să țină foarte mult timp.
  4. Deci, depinde doar de tine cât timp le vei ține pe foc (slab/mediu). Evident că depinde și de cantitatea de slănină, dar recomand în jur de 40 de min. După gusturi, cantitate. Să NU IASĂ fum că se amărăsc groaznic. 
  5. Le scurgi de untură și le conservi în borcane (de sticlă/ceramică) închise ermetic. Recomand borcane mici cât folosești la o mâncare. 400 -800 g
Mențiuni
  • Pot ține și ani... dar nu e sănătos, recomand consumarea lor în maxim 6 luni. Dacă sunt conservate adecvat.  
  • Cum am zis, pot fi utilizate în diferite rețete, în loc de carne sau împreună cu carnea, ori pot fi mâncate pe post de snacks-uri, cu bere. Asta dacă ai pus ceva boia de ardei pe ele, piper, etc.
  • Pentru porții mici (100 g), de folosit imediat, sunt gata în circa 10 min., chiar mai puțin
  • Poți folosi slănină (cu carne) afumată, pentru un gust de bacon... :p
  • Pentru alte rețete tradiționale având ca protagonist porcul click aici (cârnați)și aici (chișcă), verifică meniul din bara a doua de sus :„ Rețete Tradiționale
  • Dacă-ţi place (şi ţi-am dat o idee) orice iniţiativă: un like/share la pagina Facebook (click şi vei găsi mult mai multe fotografii), un vot (în dreapta sus) este echivalent cu Mulţumesc. 

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii